Podle statistiků se ekonomika v kraji v roce 2014 vyvíjela příznivě. HDP na obyvatele podle kupní síly dosáhl 80,3 % celé EU (průměr 100 %), což je po Praze a Jihomoravském kraji třetí nejvyšší podíl mezi regiony v ČR.

„Vývoj ekonomické výkonnosti hospodářství v Plzeňském kraji lze v posledních letech hodnotit velmi příznivě. Společně s Jihomoravským a Olomouckým krajem jsme se dokázali nejrychleji vyrovnat s hospodářskou recesí. Kromě roku 2009 byl vytvořený HDP v Plzeňském kraji vždy vyšší než v letech 2007 a 2008, kdy vrcholila hospodářská konjunktura," sdělil Miloslav Chlad z Českého statistického úřadu v Plzni.

S hospodářskou recesí se dobře vyrovnaly Deníkem oslovené firmy. Společnost Borgers CS od dob recese zaznamenala výrazný nárůst zakázek. „Obrat vzrostl o padesát procent. I přes silně konkurenční prostředí se nám daří získávat nové zakázky. Ovšem další expanze je významně limitována pracovním trhem v regionu," řekl jednatel Lubor Šabacký s tím, že během krize byl pokles zakázek minimální.

Škoda Transportation se mohla opřít o dlouhodobost kontraktů a navíc firma není závislá pouze na několika odběratelích. „Díky vlastnímu know-how můžeme dodávat široké portfolio moderních výrobků pro železniční a městskou hromadnou dopravu," informoval mluvčí strojírenské firmy Michal Tobrman.

Škodovce se povedlo uzavřít kontrakty s Deutsche Bahn nebo v Maďarsku, Turecku či na Slovensku.

Také nýrské Okule se po hospodářské recesi daří získávat nové projekty pro automobilový i elektrotechnický průmysl. „Tento vývoj přispívá k dalšímu rozvoji společnosti včetně rozšiřování strojního parku a zvyšování počtu pracovníků," pověděl ředitel zdrojů Okuly Libor Duchek.

Oslovené firmy se shodují, že potřebují nové lidi. „Stále se ale potýkáme s nedostatkem kvalifikovaných technicky vzdělaných zaměstnanců," posteskl si Tobrman.

„Potvrdilo se nám, že lidé oceňují především příspěvek na dojíždění, který může být až do výše 4300 korun, prémie za docházku až 1500 korun, dovolené navíc nebo příspěvek 5000 korun za svatbu a narození dítěte. Minimalizovali jsme tak fluktuaci stavového personálu a zatraktivnili Borgers CS jako zaměstnavatele v regionu," řekl Šabacký.

Nejvíce hodnot v roce 2014 v kraji vzniklo v průmyslu, hlavně zpracovatelském. V této oblasti se region řadí mezi kraje s nadprůměrným podílem. Na republikovém průměru je v zemědělství, vzdělávání, odvětví veřejné správy a zdravotní a sociální péče.

Škodovácká zakázka v Maďarsku
Moderní tramvaje ForCity Classic zaznamenaly v maďarském městě Miskolci významný mezník. Vozidla úspěšně završila dva miliony ujetých kilometrů v provozu s cestujícími. Plzeňská Škoda Transportation vyrobila pro tamní dopravní podnik celkem 31 tramvají a zajišťuje rovněž plný servis svých vozů. „Cestující se mohli poprvé našimi tramvajemi svézt před více než dvěma lety, v lednu roku 2014, kdy v ulicích maďarského města začal sloužit první nový vůz. Díky dodávce škodováckých tramvají je vozový park Miskolce v současné době asi nejmodernější v Maďarsku. Nová vozidla totiž nahradila drtivou většinu několik desítek let starých tramvají, které dosud cestujícím sloužily," uvedl manažer projektu Václav Trkovský ze Škody Transportation. Do tramvaje se vejde více než 300 cestujících, kteří přivítali jejich vysoký komfort včetně moderního informačního systému s LCD obrazovkami," dodal Trkovský.