„Meziročně se nám první prázdninový měsíc zvedla návštěvnost téměř o dva a půl tisíce lidí. Dorazilo jich 7429. Ten nárůst je dán především novou putovní expozicí Music4Kids, ale do určité míry naši návštěvnost zřejmě zvýšilo i studené a deštivé léto,“ říká tiskový mluvčí science centra Techmania Tomáš Moravec.
Podobný trend zaznamenaly i všechny trasy Plzeňského Prazdroje. Za červen vzrostl počet návštěvníků v porovnání s minulým rokem téměř o polovinu. „Podobný trend si zatím drží trasy i v červenci a srpnu. Většinu současné návštěvnosti tvoří individuální turisté, a to jak z Čech, tak ze zahraničí,“ řekl Deníku Tomáš Raboch z Plzeňského Prazdroje. Pivovar spravuje návštěvnickou trasu, Pivovarské muzeum a Plzeňské historické podzemí.
Lidé na dovolenou zůstávají v Čechách
Nejvíce cizinců jezdí tradičně z Německa a dalších evropských zemí. „Oproti minulému roku rostou i čísla organizované turistiky, tedy zahraničních návštěvníků, kteří přijíždějí s cestovními kancelářemi. Zde převládají Asiaté, Rusové a Američané,“ konstatuje Raboch s tím, že pokračuje trend z minulého roku, kdy spousta Čechů tráví dovolenou v ČR.
„Trochu paradoxně nahrává návštěvnosti našich prohlídkových tras i počasí, které během léta zatím nepřineslo moc slunečných teplých dnů a lidé trávící v regionu dovolenou hledají aktivity pro volný čas uvnitř,“ podotýká Raboch.
Přibližně stejnou návštěvnost jako v loňském roce mají v plzeňském Muzeu loutek. „Určitě hosté neubyli. Velký zájem mají návštěvníci o novinku, kterou je kinetický dvorek, na nějž je možné zavítat zdarma,“ uvedla vedoucí Muzea loutek Markéta Formanová.
Sezonu si zatím pochvalují i hoteliéři. „Oproti minulému létu jsme zaznamenali podstatně velký nárůst. Jezdí turisté samostatně i v rámci zájezdů s cestovními kancelářemi. Výrazně narostl počet hostů z Asie. Především z Číny, Tchai–wanu a Koreje,“ sděluje obchodní a marketingová koordinátorka hotelu Angelo Kateřina Pešírová. Překvapivě prý narostla i firemní klientela, která v létě obvykle příliš nejezdí.
Novinky letos chybí
Podle Kristýny Štěpánové z odboru prezentace a marketingu plzeňského magistrátu deštivá léta vždy přitáhnou turisty do měst. „Pokud je hezké počasí, většinou jsou lidé u vody. Teď více cestují po památkách,“ dodává Štěpánová.
Přesná čísla o počtech turistů zatím k dispozici nemá. Ale jejich množství bude podle odhadů minimálně stejně jako v minulém roce. „Letos nemáme žádnou novinku, v minulém roce přibyly kašny nebo úpravy v Mlýnské strouze,“ dodává.