Zkušený jezdec Zdeněk Simota se v posledních letech pomalu vytrácel z plochodrážní scény. V letošním roce však ukázal, že je třeba s ním nadále počítat.
Po roce obhájil titul v přeboru republiky jednotlivců, v dresu Slaného mu těsně utekl extraligový titul a na Zlaté přilbě v Pardubicích byl třetím nejlepším českým jezdcem. Po několika letech se tak vrátí od nové sezony na Britské ostrovy, kde bude oblékat společně s Ondřejem Smetanou dres Plymouthu.
Máte za sebou prestižní závod Zlatá přilba Pardubice. Jak jste spokojený se svým výkonem a 21. místem?
Začátek nebyl úplně špatný. Bohužel ve čtvrtfinálové části se mi to příliš nevydařilo. Startoval jsem až z kraje od prken, kde bylo třeba dobře odstartovat, abych se dostal mezi zbylé jezdce, což se bohužel nepovedlo. Vzhledem k počasí, které nebylo v Pardubicích od pátku ideální, to ještě šlo. Samozřejmě jsem mohl skončit výše, ale jinak jsem celkem spokojený.
Byla trať po deštích hodně náročná?
Zatáčka hned po startu nebyla ideální. Bylo znát, že ti, kdo startovali ze vnitřku, měli výhodu, protože mohli jet ve vyjetých kolejích, zatímco ostatní museli projíždět rozbitou částí dráhy, kde to bylo hodně hluboké.
V Pardubicích jste skončil třetí mezi českými jezdci. Berete to jako úspěch?
Nemám v letošním roce příliš závodů. Čím častěji člověk sedí na motorce, tím se cítí lépe. Na tu bídu to proto nebylo vůbec špatné.
Čekají vás letos ještě nějaké závody?
Ještě pojedu v Březolupech o víkendu mistrovství České republiky, kde jsem aktuálně na čtvrtém místě. Šance je proto zaútočit na bednu. Potom mě čekají ještě v dalším týdnu dva volné závody v zahraničí.
Již nějakou dobu se neobjevujete v zahraniční ligách. Proč zkrachovalo vaše angažmá v Anglii?
Tehdy klub sestoupil do třetí ligy, kde smí jezdit pouze jezdci s anglickou licencí. Nyní ale Plymouth postoupil a vypadá to, že budu za něj od nové sezony jezdit. Už v Pardubicích se se mnou sešli lidé z klubu a nabídli mi angažmá. Nechci nic zakřiknout, ale během pár dnů bych měl podepsat smlouvu.
Kde budete tedy všude jezdit v příští sezoně?
Od nové sezony, pokud vše dopadne, budu pouze v Anglii. Dříve jsem měl motorky tady i tam, přelétával jsem, když jsem jezdil v Polsku, ale teď zůstanu pouze v Plymouthu, protože bych to finančně neutáhl. Maximálně po konci sezony, pokud se nedostaneme do play off, se vrátím do Čech. Pokud budou ještě nějaké závody, nastoupil bych na podzim například v extralize v dresu Slaného.
Nepřemýšlel jste o tom, že byste cestoval mezi Anglií a zbytkem Evropy?
Je to především strašně logisticky složité. Musí se před sezonou vše naplánovat. Já tehdy absolvoval za sezonu třeba 100 závodů, což bylo hodně vyčerpávající. Po zraněních, která jsem prodělal, už bych to nechtěl. Chci to mít klidnější, abych se dobře připravil na závody v Anglii.
Je pro vás novou vzpruhou, že budete znovu působit v zahraničí lize?
Poslední tři roky, když jsem nejezdil v Anglii, jsem se dost plácal na místě. Chtěl jsem se tam vrátit, ale bylo to těžké vzhledem ke konkurenci a bodovému průměru hráčů, který má za cíl, aby byly závody co nejvyrovnanější. Nebylo to vůbec jednoduché. V Česku si člověk závoděním prakticky nic nevydělá. Co dostane, musí vrazit do vybavení, aby mohl vůbec jezdit. Bohužel plochá dráha postupně u nás upadá.
V české extralize jste se Slaným skončil na druhém místě. Mrzí vás hodně, že jste nedosáhli na titul?
Snažíme se o prvenství tři roky, co tam působím. Pokazili jsme si to sami závodem v Žarnovici, kde jsme prohráli, což nás stálo titul. Pak v posledním závodě už o nic nešlo. I kdybychom vyhráli, na malé body by titul stejně získala pražská Markéta.
Obhájil jste první místo v českém přeboru jednotlivců. Jak si ho ceníte?
Především je to pro mě dobrý trénink. U nás není příliš závodů, takže jsem byl v letošní sezoně za každý rád. Někdy byly závody slušně obsazené, když tam kromě Edy Krčmáře, Pepíka France a Venci Milíka startovali všichni ostatní jezdci. Pět závodů z osmi mělo dobrou úroveň, bylo to vyrovnané. Jsem rád, že jsem vyhrál, ale mrzí mě, že Honza Kvěch a Petr Chlupáč neodjeli dva závody. Body jim pak chyběly a mohlo to být zajímavější.
Jste rád, že máte jistotu, že příští rok budete jezdit v Anglii?
Těším se na to. Přece jenom, když má člověk jasně daný kalendář a závodí jednou dvakrát v týdnu, má to smysl. Pokud ale pak nějakých čtrnáct dnů nesedí na motorce, není to ono. V Česku není lehké trénovat, člověk musí dojíždět na tréninky, a navíc to stojí peníze. Po každém šestém tréninku, závodě je třeba dát motor do servisu. Není to vůbec jednoduché. Sponzorů příliš není. Plzeň se mi snažila letos pomoci, za což jsem byl moc rád, ale přesto mi to stačilo tak na náklady.
Je znatelný rozdíl, co se týče zázemí, mezi českými a zahraničními jezdci?
Česká základna se neustále snižuje. Když jsem začínal já, v juniorském věku jezdilo 40 jezdců, byla velká konkurence. Nyní spousta kluků začne, kluby jim pomůžou, ale od juniorů si musí platit skoro vše sami, jsou to pálky. Vidím to sám. U nás máme delší tratě, při nichž se více opotřebuje motorka. Přijede polský junior, vytlačí z auta tři úplně nové motorky. Člověk může dělat, co chce, a pokud mu to nejede, nefunguje, prostě mu nestačí. V Anglii je to o něco jiné. Jsou tam kratší tratě, takže technika nedostává tolik zabrat.