„Vše se řeší na dálku, po Skypu, e-mailech, a jednání jsou v nejistých časech složitější. Také manželka pracuje z domova a do toho dvě dcerky, z níž starší Vaneska chodí do první třídy. Naštěstí máme zahradu, takže to dáváme“ říká s úsměvem bývalý cyklista a nyní zástupce společnosti Kalas.

České firmy, která i Raboňovou zásluhou obléká světové profesionály. Mj. britskou reprezentaci nebo stáj Alpecin Fenix v čele s fenomenálním Mathieu van der Poelem. „O minulém víkendu bych byl na Kolem Flander, teď na Paříž – Roubaix a nejspíš tam fandil Mathieuovi,“ podotýká šestatřicetiletý rodák z Plzně, který sám startoval pětkrát na Giru, dvakrát na Vueltě a ve spurtech pomáhal hvězdám Cavendishovi či Greipelovi.

Jak podle vás koronavirová pandemie dopadne na profesionální cyklistiku?

Bude záležet, jak dlouho nouzový stav potrvá a jak postihne firmy i lidi obecně. Pokud budou po překonání krize nuceni řešit hlavně zajištění základních potřeb – jídlo, energie, splácení hypoték, tak první, co si odpustí, bude vybavení na sport. A to se zpětně přenese na výrobce.

Vidíte do zákulisí světových stájí. Jak tam rezonují nejisté časy?

Panují obavy a všichni nervózně vyhlížejí další vývoj. Sezona je zatím stopnutá do 1. června, ruší a překládají se i další světové podniky jako olympiáda nebo Wimbledon, jenže na cyklistiku vše dopadá ještě víc.

Proč?

Na rozdíl od většiny velkých sportů, jako je fotbal, basketbal a další, tak cyklistické kluby neprofitují z televizních práv a jsou závislé jen na penězích od sponzorů. A jestliže třeba stájí s podporou farmaceutických firem se to dotkne možná méně, tak týmy, které tlačí výrobci kol a dalšího vybavení, čekají problémy. Navíc jezdci sice trénují, ale těžko se připravujete na něco, o čem nevíte, kdy přijde.

Belgické klasiky byly zatím stejně jako italské Giro odloženy. Co Tour de France? Odstartuje v plánovaném termínu na sklonku června?

I když bych si to osobně asi jako každý cyklistický fanda přál, tak si to představit nedovedu. Už proto, že aktuálně v každé zemi panují jiná nařízení. Ve Švédsku nebo v Holandsku se trénovat venku dá, zatímco v Itálii nebo ve Španělsku nikoliv a jít z ergometrů rovnou na Tour je sci-fi. Navíc prakticky neexistuje letecké spojení a je otázkou, jak by se mimoevropští závodníci, mj. obhájce titulu Kolumbijec Bernal, dostali na start.

Takže byste byl pro odložení Staré dámy?

Půjde o těžké rozhodování. Díky odložení fotbalového Eura a olympiády na příští rok se sice vytvořil v letních měsících nějaký prostor, jenže nacpat sem Giro i Tour bude složité. Jet dva třitýdenní etapáky krátce po sobě mi přijde nemožné.