Ještě než odstartoval letos premiérový ročník Středoevropské rallye, dozvěděli se pořadatelé příjemnou zprávu, závod bude i v příštím roce zařazen do kalendáře mistrovství světa. Formát by měl zůstat stejný, se startem v Praze a dalšími rychlostními zkouškami na území České republiky, Německa a Rakouska. Pojede se od 31. října do 3. listopadu.

S o to větší pečlivostí se teď chystá letošní podnik, který odstartuje ve čtvrtek v Praze a ještě odpoledne se jezdci přesunou do Klatov, kde je od 18 hodin čeká populární Čínovský okruh. V pátek se pak bude závodit na Šumavě.

Pořadatelé se připravují především na enormní divácký zájem. „Jsme zvyklí na patnáct, dvacet tisíc diváků, kteří se pohybují kolem trati během dvou dnů. Teď stejný počet diváků očekáváme v jednom dni, na jednom dvou místech,“ popisuje za pořadatelský štáb Jiří Valenta největší rozdíl oproti Rallye Šumava, kterou organizují na Klatovsku pravidelně.

Úřadující mistr světa v rallye Kalle Rovanperä z Finska testoval na trati Rallye Pačejov na Strakonicku.
Toyota testovala v Česku, na trati pačejovské rallye se proháněl mistr světa

Teď se předpokládá, že by do Klatov mohlo dorazit 35 až 40 tisíc diváků. „Vycházíme ze zkušeností FIA a partnerů z Německa, kteří mistrovství světa pořádali, i když na opačné straně země,“ upřesnil Jiří Valenta, který se už loni zúčastnil se svým týmem 3-Städte rally, která měla centrum v Pasově. „Šlo nám především o odzkoušení spolupráce s německou stranou a bylo to dobře. Vychytali jsme nějaké rozdíly,“ popisoval Valenta s tím, že ten největší je v přístupu k bezpečnosti diváků.

„V tom bych řekl, že jsme dál. Zažili jsme si spoustu nepříjemných kauz, které nás posunuly,“ domnívá se.

„My jsme zvyklí řešit celou trať, přestože FIA i partneři v Německu se soustředí jen na divácká místa. Ta ostatní prohlásili za zakázaná. A to my víme, že v Česku nelze,“ trpce se pousmál Valenta, že musí být připraveni i na vynalézavost Čechů. „Hlídáme cedník na nudle. Každá cestička někam vede. Teprve až samotní diváci nám ukážou, kam se dá dojet,“ dodal s tím, že nechtějí mít na trati slabá místa. I proto jsou připraveny také mobilní čety pořadatelů, které když tak přejedou.

Andreas Dinzinger, ředitel Středoevropské rally si přeje korunovaci mistra světa
Korunovace šampiona by byla největší odměnou, sní ředitel Středoevropské rally

Na město i okolí Klatov to bude v každém případě velký nápor. Proto pořadatelé nabádají, aby lidé využívali značených objízdných tras. Vyhnou se tak zbytečným komplikacím. Pořadatelé apelují také, aby si diváci vstupenky zakoupili v předprodejích. „To nám hodně napoví o návštěvnosti. Ve chvíli, kdy nás diváci na poslední chvíli překvapí, může nastat problém,“ dodal šéf pořadatelského štábu.

A ještě jednu zajímavost ohledně financí Jiří Valenta přidal. „Za rozpočet čtvrtka a pátku bychom odjeli několik Rallye Šumava,“ usmál se.

A kolik přesně? „Jsme zhruba na pěti podnicích českého mistráku, jako je Šumava a Vltava rallye,“ dodal Jiří Valenta.