Odchovanec plzeňského jachtingu se chystá na legendární závod přes Atlantik
Jedná s totiž o sólový závod, při kterém musí jachtař na 6,5 metru dlouhé lodi vážící až 950 kilogramů překonat vzdálenost 4400 námořních mil (přes 8000 km) mezi francouzským La Rochelle a brazilským Salvadorem de Bahia.
Na start regaty se 16. září poblíž pevnosti Boayard postaví 84 lodí a v 11 hodin vyrazí na širý oceán. „Já ale odjíždím do Francie už čtvrtého. Tam se budu připravovat a podrobovat se všem bezpečnostním kontrolám,“ prozradil Křížek.
Samotná regata je potom rozdělena na dvě etapy. „Ta první zavede pole závodníků na ostrov Madeira do přístavu Funchal. Je dlouhá přibližně 1100 námořních mil a ti nejlepší by tam měli doplout asi za osm dní,“ předpokládal nejúspěšnější český mořeplavec.
Mezi nástrahy první etapy patří Biskajský záliv. „Pětikilometrová hloubka se mění na sto padesát metrů a jsou tam tedy obrovské vlny. Problémem by také mohla být hustá lodní doprava kolem Španělska,“ vypočítával majitel šestnácti medailí z mistrovství České republiky v různých lodních třídách.
Druhá etapa z Madeiry do Salvadoru de Bahia bude odstartována 6. října a měří 3300 námořních mil. Ti nejrychlejší zde budou odkázáni sami na sebe 22 dní. „Její první část povede v poměrně dobrém pasátním větru až ke Kapverským ostrovům na úrovni Dakaru. Potom se to začne trošku lámat, stočíme se a začneme se blížit k rovníku. Tam to bude dramatické, protože se tam každé tři hodiny mění počasí,“ pokračoval Křížek.
Když tohle všechno zvládne a dostane se na jižní polokouli, tak by jeho další plavba měla být klidnější. „Jediným výraznějším nebezpečím potom bude hustá lodní doprava kolem Brazílie. Lodě tam jsou neosvětlené a nemají radary, takže tam může dojít ke kolizi,“ obával se odchovanec plzeňského jachtingu.
Start závodu se blíží a jemu se honí hlavou nejrůznější myšlenky. „Čím dál tím více přemýšlím nad samotou a nad tím, že člověk musí opravdu dbát na režim. Nesmí vypít víc než by měl, aby měl dostatek vody, ale nesmí pít naopak málo, aby neztratil vědomí. To by bylo určitě smrtelné,“ uvědomuje si Křížek.
Výraznou změnou projde před startem závodu jeho zevnějšek. „Nechám se ostříhat dohola. Vlasy jsou totiž během plavby zasolené, a i když přes den uschnou, tak v sedm hodin večer všechno, co je slané, do sebe nasákne vlhkost. A jezdit měsíc s mokrým uzlem na hlavě by určitě nebylo příjemné.“
V kajutě jeho jednotrupé lodi najde své místo i pár doušků alkoholu. „Povezu malou flaštičku se šampaňským, kterým byla loď křtěna. Ta je připravena na rovníkový křest, kde chci odlít trošku Neptunovi, aby mě nechal proplout na jižní polokouli,“ dodal Křížek.