V cíli u Kalikovského mlýna byl čas na povídání. „Po dvou sezonách v týmu Mitchelton-Scott jsem se rozhodl ke změně. Zatím nechci jen předávat své zkušenosti mladým. Mám chuť vyhrávat, a proto jsem si po zvážení vybral na příští dva roky stáj Dimension Data. Tým mi nabídl potřebnou volnosti podporu,“ vysvětloval dvaatřicetiletý profesionál.

Tušíte, s kým se ve stáji Dimension Data příští sezonu potkáte?
Tým se teprve tvoří. Ještě se uvidí, zda zůstane spurter Mark Cavendish. Je tu norský klasikář Boasson Hagen, míří sem Michael Valgren, kterého znám dobře ze Saxa i Tinkoffu. Sestava se dává dohromady a vypadá dobře. Navíc Qhubeka je charita, která se snaží usnadnit život dětí i dospělých v Africe. I tohle mě oslovilo. Cyklistika mi hodně dává a já se to snažím vracet. Jako doma v mládežnické akademii.

Jak jste si užil vyjížďku s mladými závodníky v dresech s vaším jménem?
Bylo to doufám oboustranně příjemné dopoledne. Společným tréninkům se nebráním, jen je těžké najít vhodný termín. Výkonný šéf akademie Petr Kubias přišel s nápadem sejít se po Polsku, což mi vyhovovalo. Mohli jsme tak i našim partnerům ukázat, jak akademie pracuje a jak si závodníci vedou.

Ačkoliv akademie má za sebou necelou sezonu, zvlášť na dráze vaši svěřenci posbírali spoustu medailí včetně mistrovských titulů. To asi těší?
S tím jsme spokojení,i když jsme si vědomi, že nás čeká stále spousta práce. Přece jen jde o nový projekt. Organizace si postupně sedá, ale jsem přesvědčen, že jsme vykročili správnou cestou. Jasněji však bude za dva tři roky.

Stíháte během sezony sledovat dění v akademii?
Díky sociálním sítím mám přehled o tom, jak to v týmu klape a jak si mladí závodníci vedou. Největší díl starostí však leží na Petru Kubiasovi a dalších členech realizačního týmu.

Jaký bude váš další závodní program?
Nepojedu Vueltu. Možná to někoho překvapí, ale tým mi tím jen vyšel vstříca dovolil mi se koncetrovat na blížící se mistrovství světa v Innsbrucku. Raději pojedu jednorázové závody v Kanadě. Jsem diesel. Vytrvalost mám, ale potřebuji nabrat rychlost, což jednorázovky umožňují.

Co vám ukázalo Polsko?
Šlo o první větší intenzitu od červnového mistrovství republiky v Plzni, takže jsem věděl, že to pro mě bude zápřah. Postupně jsem se ale rozjížděl a v posledních dvou těžších etapách jsem se cítil líp. Což je dobrý vklad do práce směřujícík mistrovství světa.

Do bojů o světový titulv Alpách zbývá něco přes sedm týdnů. Co se dá za tu dobu udělat?
Pořád je to víc než padesát dní, což je dost dlouhá doba. Víme, na čem pracovat. Bude to o nabrání výbušnosti, o kratších intenzivních trénincích, práciv posilovně, ale takéo spoustě nastoupaných metrech. Znamená to snažit se také dostat co nejnížs váhou, a tím se připravit na kopcovitou trať.

V hlavě se už zabýváte závodem v Innsbrucku?
Závod se jede až poslední zářijový víkend, takže zatím se nechci zbytečně stresovat. Teď se potřebuji hlavně dostat do optimální fyzické i psychické pohody, abych byl připravený.

Ani při setkání s kolegy z reprezentace neřešíte případnou taktiku na šampionát?
Většina kluků teď byla zaneprázdněna mistrovstvím Evropy nebo jiným závodním programem, takže ani nebyla příležitost. Ale před Polskem jsme se se Zdeňkem Štybarem i Pepou Černým o Innsbrucku bavili. Cítíme, že český tým by mohl být dobře složený, ale víc se na to soustředím až po návratu z Kanady v úvodu září. To je přesně čas začít tmelit partu.

Loni jste se před mistrovstvím světa sešli z vlastní iniciativy na Mallorce. Plánujete také letos podobné „soukromé“ soustředění?
Zvažujeme, že se Štybym a s pár dalšími kluky pojedeme před šampionátem trénovat na Gardu, což je jen asi dvě hodiny cesty autem od Innsbrucku. Ideální místo k přípravě na takový závod.

Roman Kreuziger (32 let) je historicky nejúspěšnější český cyklista v celkovém pořadí závodů Grand Tour, kde skončil v minulosti pětkrát v elitní desítce. Nejvýš, na pátém místě, dokončil Tour de France i italské Giro. Vyhrál takové podniky jako Kolem Švýcarska, Romandie i Sicíle. Letos se připomněl druhým místem na klasice Amstel Gold Race, kde slavil triumf před pěti lety.
Juniorský mistr světa ve své profesionální kariéře závodil za týmy Liquigas (2006 – 2010), Astana (2011 – 2012), Tinkoff Saxo (2013 – 2016) a Mitchelton-Scott (2017– 2018). Nově bude hájit barvy stáje Dimension Data (2019 – ?).

Nadcházející závodní program: 25. srpna: Grand Prix de Plouay, 7. září: GP Cycliste de Québec, 9. září: GP Cycliste de Montréal, 30. září: MS Innsbruck, 6. října: Giro dell'Emilia, 10. října: Milano – Torino, 13. října: Giro di Lombardia.