Závod o délce 1830 kilometrů rozdělený do třinácti etap z kategorie Hors Clase provedl jezdce třemi čínskými kantony (provinciemi) važ do Tibetu. Cyklisté se pohybovali ve výškách od 2000 do 4120 metrů nad mořem.

„Pozvánku do Číny jsme dostali poprvé před čtyřmi roky, ale tehdy jsme v týmu neměli potřebnou kvalitu. V této sezoně jsme zase silnější a na klucích bylo znát odhodlání do toho jít.

Lákala je výjimečnost destinace i vysoké hory, kde se závodilo,“ vysvětloval po návratu sportovní ředitel týmu Zdeněk Rubáš.

Ačkoliv to pro všechny byla náročná zkouška, tým se základnou v Těškově na Rokycansku, se v dané konkurenci neztratil.

„V hromadných dojezdech se kluci pravidelně umisťovali ve dvacítce. Nejlépe na osmém místě spurtoval Jan Ryba, devátý byl Jan Stöhr a ve dvacítce končili i další borci,“ ocenil Rubáš.

Rovinaté etapy se přitom jezdily průměrem 50 km v hodině a celkově se rychlostní průměr v závodě vyšplhal na 43,3 km/hod.

Třeba v horské etapě končící v nejvyšším bodě závodu 4120 metrů nad mořem skončil nejlepší ze sparťanů Jan Stöhr devětatřicátý. „V dané konkurenci, kdy v horách vládli Kolumbijci z prokontinentálního týmu Manzana, ale i Italové, Portugalci a domácí jezdci, jde o solidní výledek,“ tvrdil Rubáš. „Kyslík vám chybí při chůzi, natož když zdoláváte na kole takový kopec.

Zkusil jsem si to po etapě a pokud jsem šel přes hranu, rychle jsem vadnul,“ říkal šéf týmu.

Nejlepší ze sparťanů Jan Stöhr obsadil v konečném pořadí čínské tour 54. místo, osmapadesátý byl jeho bratr Pavel Stöhr. V týmu byli ještě Tomáš Schühler (66.), Petr Fiala (95.), Jan Ryba (107.), Tomáš Kalojíros (115.) a Michal Schuran (122.).

„Cyklistika je v Číně na vzestupu a závod byl organizačně připravený na profesionální úrovni.

Pořadatelé byli v etapách rozmístěni po celé trati snad každých padesát metrů. Všemu vládli policisté s absolutní autoritou. Diváci stáli až dva metry za bariérami,“ vyprávěl Rubáš.

A jeho dojmy z běžného života v Číně? „Oč jsou vesnice skromnější, o to megalomanštěji jsou koncipována města s mnohaproudými silnicemi a věžáky. A všude rostou další stavby,“ uvedl sportovní ředitel.

Sparťané se do Číny vrátí znovu v září, kdy by v nejlidnatější zemi světa měli absolvovat sérii jednorázových závodů.