Z toho jen v květnu zemřelo deset lidí a dvacet pět jich utrpělo těžká zranění. Jediný ukazatel, který se podle statistiky snížil, je alkohol za volantem. Loni hrál roli u 272 nehod, letos v jen u 215.

Podle šéfa západočeské dopravní policie Vladimíra Tomana stále více lidí přeceňuje své řidičské schopnosti. Překročit devadesátku umí každý, ukočírovat však zběsile se řítící auto, které se v okamžiku promění ve smrtící zbraň, už taková hračka není.

Černá statistika je také jedním z důvodů, proč v nadcházející době uvidíme na silnicích více policejních hlídek. „Není to jen s ohledem na vysoký počet mrtvých, ale také proto, že se blíží konec školního roku, začínají prázdniny a na silnicích bude více vozidel. Řidiči se proto můžou počítat s tím, že s námi setkají častěji,“ uvedl Toman.

Doplnil, že dopravní kontroly mohou být podobné jako ta, která se uskutečnila 21. května, kdy úsek silnice od Plzně po Toužim sledovalo sedmnáct policejních hlídek. „Budeme se snažit dát více policistů do jednoho místa, abychom pak zjistili, proč se v tom úseku stávají nehody a čím je to zapříčiněné. Jestli je to bezohledností řidičů, nebo zda je potřeba upravit technický stav dopravního značení,“ podotkl Toman.

Leden až květen ve statistice

rok / mrtví / těžce zranění

2009 / 46 / 88
2008 / 34 / 63

V loňském roce policie vyšetřovala přes pět a půl tisíce nehod. Letos jen něco málo přes dva tisíce. „Vzhledem k novelizované právní úpravě zákona o provozu na pozemních komunikacích však nelze porovnávat počet dopravních nehod v tomto srovnávacím období,“ říká západočeská policejní mluvčí Pavla Soukupová. Policie totiž od ledna nejezdí k nehodám se škodou do sto tisíc korun, s výjimkou těch, kde jsou zranění nebo kde je podezření na alkohol atd.

Podle něj je z dlouhodobého hlediska velice problémový nedokončený úsek rychlostní komunikace R6 v Karlovarském kraji. „Tam si řidiči neuvědomují, že z té pěkně opravené silnice se najednou vrátí na tu původní klikatou, a auto nezvládnou,“ říká Toman. Spojnice Praha-Cheb už byla svědkem řady tragických nehod. Naposledy zde zemřel třicetiletý operátor televizního přenosového vozu, který se večer za deštivého počasí ještě se spolujezdcem vracel do Prahy. Jejich vůz Land Rover pravděpodobně smetl neovladatelný návěs protijedoucího kamionu.

Další problematická komunikace v západních Čechách je silnice I/27 vedoucí z Plzně do Plas. „Tam je problém v tom, že ten úsek je dlouhý a členitý a řidiči tam často předjíždějí v místech, kde je to zakázané,“ uvádí Toman.

Podle Václava Ircinga z BESIP je nárůst mrtvých na silnicích varující. Shoduje se s Tomanem v tom, že řidiči se chovají na silnicích stále riskantněji. „O tom vypovídá i to, že stále častěji se dopravní nehody stávají na přehledných, rovných úsecích,“ zdůrazňuje.