Touto výstavou s podtitulem Umění a sociální otázka v 19. století se galerie připojila k 34. ročníku Smetanovských dnů, především k jeho sympoziu s názvem: Útisk, charita, vyloučení. Sociální 19. století.

„Naše výstava zaznamenává, jak tehdejší umělci reagovali na sociální otázky devatenáctého století, jehož fenomény, jako industrializace a s ní spojená změna charakteru práce, populační exploze a masová migrace do měst, přinesly úmornou fyzickou práci, bídu i sociální frustraci," říká kurátorka výstavy Ivana Jonáková. Tématem vystavených obrazů jsou žebráci, udření dělníci, muži, kteří nedokázali uživit svou rodinu, a tak zabili děti i sebe, nešťastné matky, kterým hladem umírají děti… Ivana Jonáková dodává, že v chudobě a na okraji společnosti žili i mnozí z umělců. Ti se často ve svých dílech stylizovali do podob vyděděnců, kteří se pohybují na okraji davu. „Prototypem takového malíře je např. Josef Mánes, jehož dílo Umělcův sen je na naší výstavě také zastoupeno," poznamenává Ivana Jonáková. Návštěvníci dále mohou na výstavě spatřit např. díla Mikoláše Alše, Maxe Švabinského, Luďka Marolda, Josefa Václava Myslbeka, Františka Kupky nebo Alfonse Muchy. Hlavní motiv výstavy – obraz zasmušilého Černého pierota vytvořil Karel Myslbek, syn Josefa Václava Myslbeka.

Autorem koncepce výstavy je Roman Prahl z Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, odbornou spoluprací se na ní podílela Eva Bendová z Národní galerie v Praze. Tato instituce také na výstavu zapůjčila asi polovinu z vystavených děl. Další díla pocházejí z řady českých galerií, muzeí i soukromých sbírek.

Výstava Na okraji davu potrvá do 4. května.