„Je to poprvé, kdy jsem od nějakého divadla v České republice dostal zakázku na operu. Plzeň je jediné divadlo, které dbá na to, aby vznikala současná operní díla,“ uvedl hudební skladatel Jan Jirásek, který spolu s libretistou Tomášem Jarkovským operu Broučci napsal. Inscenaci režíroval šéf plzeňského operního souboru Tomáš Ondřej Pilař.

„Hlavním tématem je rodina a vzácná možnost v jejím kruhu s pokorou přijímat vše, co čas přinese,“ vysvětluje Pilař, proč při výběru tématu nové opery padla volba právě na Karafiátovy Broučky napsané v druhé polovině 19. století. „Jan Jirásek je především skladatelem filmové hudby. Je to vidět i na naší opeře, v níž se rychle střídají scény. Děj má téměř filmový střih,“ uvádí režisér a připomíná, že představení je pro celé rodiny.

V opeře jsou čtyři dětské role. Konkurz proběhl na jaře, od té doby děti zkoušely. „Role Broučka je pro mě náročná po stránce rytmické,“ prozradila před premiérou třináctiletá Patricie Benešová, představitelka Broučka.

První českou soudobou operu, která byla napsána přímo pro Plzeň, uvedlo DJKT před dvěma lety. Šlo o dílo Jakub Jan Ryba, o něž se už zajímají i jiná divadla v republice.

Další českou operu uvede DJKT ve světové premiéře za dva roky. Píše ji Sylvie Bodorová. „Uvádět soudobá operní díla je sice risk, ale nemůžeme dávat jen stoleté jistoty,“ podotýká ředitel DJKT Martin Otava. 

Den otevřených dveří v Domě na půl cesty Bójka.
Dům na půl cesty uvádí mladé lidi do života