Kultovní britská komediální skupina Monty Python patří do této kategorie. Ukázala to i česká premiéra muzikálu Monty Python´s Spamalot, kterou uvedlo v sobotu Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Publikum se rozdělilo na diváky nadšené a na ty, kterým osobitě parodovaný příběh o bájném králi Artušovi příliš neseděl.

Dílo libretisty Erika Idleho a skladatele Johna Du Prez mělo premiéru v roce 2005 na Broadwayi, o tři desítky let starší je film, ze kterého tvůrci vyšli – Monty Python a Svatý grál. Zvlášť díky překladateli Adamu Novákovi a režisérovi i šéfovi plzeňského muzikálového a operetního souboru Romanu Meluzínovi se Spamalot dostal v rekordně krátkém čase do České republiky. Na scéně Velkého divadla v Plzni se tak uplynulou sobotu rozproudil gejzír vtípků, hlášek, legrace absurdní i hrubšího zrna. Skupina Monty Python, jejíž historie začala v roce 1969 a k jejímž členům patří i scenárista muzikálu Eric Idle, si dělá legraci takřka ze všeho, ale vesměs nikoli zlou nebo zlomyslnou. „Miluji tento typ humoru. Kdybych ho měl k něčemu přirovnat, tak jedině k Divadlu Járy Cimrmana,“ vyjádřil se překladatel Adam Novák.

Všechno možné v sobě spojuje i hudba, která jako koláž připomíná tu slavné melodie Bernsteina či Lloyda Webbera, tu rock, pop i šanson. „Od Bacha po Vlacha,“ vyslovili o přestávce zřejmě spíš méně spokojení diváci charakteristiku sice už omšelou, ale v tomto případě do značné míry přiléhavou. Orchestr však musí brilantně zahrát pořádnou porci muziky a ještě přitom odlišit příslušné styly – a to také s úspěchem pod taktovkou dirigenta Pavla Kantoříka předvedl. Výtvarný rámec pro svéráznou poetiku Monty Python stvořili umělci, kteří jsou podepsáni pod mnoha závažnými projekty – scénograf Daniel Dvořák a autorka kostýmů Ivana Brádková.

Málokdo by asi chtěl absolvovat maraton zkoušek, kterým museli projít herci i tanečníci ze Spamalota. Nad sebou měli náročné požadavky režiséra Romana Meluzína i choreografa Pavla Strouhala. Při premiéře však výkony všech působily snadným a bezstarostným dojmem, jak mají – jako by žádné dřiny nebylo. Pražská zpěvačka a herečka Dasha v klíčové ženské roli Jezerní dámy okouzlila zrak i sluch, ve společnost krále Artuše, rytířů, historika a dalších se proměnili Jiří Untermüller, Radek Štědronský Shejbal, Jan Kříž, Jan Kaštovský, Roman Říčař, Bronislav Kotiš a Zbigniew Kalina. A dokonce Karel Gott! Nechte se překvapit…

Spamalot, jinak také maličká a skoro nejedlá konzervička, se měl stát událostí letošní plzeňské divadelní sezony. Stalo se. „Bravo,“ aplaudovali jedni v publiku. „To už vidět nemusím,“ netleskali jiní. „Sice poteče trochu krve, bude usekávání hlavy, ruky, nohou, ale už nic moc horšího,“ ohlašoval předem režisér Meluzín. Slib splnil.