Nyní se právě na zdejší konzervatoři snaží předávat své umělecké zkušenosti další generaci. Pěvecké oddělení konzervatoře, které vede, nyní připravuje operní představení Tajné manželství V. Cimarosy. Premiéra na Malé scéně DJKT Plzeň bude již 8. března.

Co Vás přivedlo do Plzně?
Vůbec poprvé jsem do Plzně přijela jako čerstvá absolventka JAMU, a to hostovat rolí Micaely v Carmen v Divadle J.K.Tyla.

Od té doby uplynulo hodně času, během kterého jsem, už jako sólistka Státní opery v Praze, v DJKT mnohokrát hostovala v krásných rolích, jako Dona Anna i Elvíra v Giovannim, Fiordiligi v Cosi fan tutte, Traviata, Leonora v Trubadůrovi, Mimi v Bohémě, Taťána v Oneginovi a Jolanta.

Jako Traviata jsem s plzeňskou operou absolvovala i turné po Japonsku.

Asi před deseti lety mě pan ředitel Konzervatoře Miroslav Brejcha oslovil pro spolupráci na pěveckém oddělení. Spojit pěveckou kariéru s učením je hodně namáhavé, a tak jsem v té době měla jen několik soukromých žáků, ale v později jsem částečný úvazek ráda přijala. Bydlíme s manželem na západ od Prahy, takže plzeňská konzervatoř byla pro mě relativně dobře dostupná.

Před rokem Vám pan ředitel nabídl funkci vedoucí pěveckého oddělení, přijala jste ráda?
Byla jsem sice zaskočena, ale pak převážil pocit smysluplnosti práce se studenty a nabídku jsem přijala.

Jak jste se s úkoly vypořádala?
Samozřejmě, musela jsem se do různých rozhodování nejdříve nutit. Jako sólistka opery jsem byla zvyklá, že za mě věci organizoval někdo jiný, divadlo, agent. Teď musím sama, ale naštěstí mám kolem sebe úžasné lidi, kteří mi pomáhají a také jsem cítila oporu vedení, kolegů a studentů.

Jaké jsou vaše pedagogické zásady?
Vždy svým studentům říkám, že nejsem typický pedagog, jak ho znají z jiných předmětů. Jsem spíše kolegyně, která chce poradit, povzbudit a předat své zkušenosti.

Učení zpěvu je velmi náročná disciplína, nikde ji dokonale nevyčtete ani nenastudujete, potřebujete mít zkušenosti, určitý druh talentu, jež obsahuje cit a empatii, schopnost analyzovat hlasový materiál a rozpoznat jednotlivé složky, umět je pojmenovat a rozvíjet. Snažím se studentům dodat správnou dávku sebevědomí, sdílet radost z jejich pokroku a tím dávat smysl jejich studiu. Samozřejmě, někdy musím být i přísná. Nemyslím si, že každý bude sólistou opery, ale měli bychom vychovat i dobré pedagogy, kteří budou pěstovat v dětech a mladých lidech tolik potřebnou kultivovanost, citovost, smysl pro krásu a soulad, a to je také krásné životní poslání.

V minulém roce jste pořádali několik besed a kurzů. Hostem nejvzácnějším byla paní Gabriela Beňačková, besedovali jste s paní Dagmar Peckovou, úspěšný pěvecký kurz vedl pan Vladimír Chmelo.
Je skvělé, že tito významní umělci navštívili Konzervatoř Plzeň. Myslím, že pro studenty jsou taková setkání velmi důležitá.

Samozřejmě jsem měla velkou radost, když paní Beňačková ohodnotila výkony našich studentů velmi kladně. Potěšila mě velká inspirativnost a přínos kurzu pana Chmela. A vždy přátelská atmosféra, individuální přístup obou ke každému studentovi, který byl přijat s nadšením také u zúčastněných pedagogů.

Paní Pecková je osobnost, která se nebála studentům poodhalit strasti i slasti pěvecké dráhy i svého soukromí.

Každý rok se pěvecké oddělení podílí na přípravě operního představení, poslední byla úspěšná inscenace „Figaroooo“ v režii Magdaleny Švecové, na co se máme těšit letos?
V březnu nás čeká operní buffa Tajné manželství V.Cimarosy. Premiéra na Malé scéně DJKT Plzeň bude 8.3., předpremiéry 1.a 3.3. v Domě hudby, v režii Jakuba Hliněnského a hudebního nastudování Víta Aschenbrennera. Pro studenty je to nedocenitelně důležitá operní praxe.

Jakou vidíte perspektivu studia zpěvu?
Lidský hlas je součástí každého člověka. I ti nejméně obdaření si občas v koupelně, nebo při vínečku, či dětem před spaním, zazpívají. Ti, kteří dostali do vínku krásu hlasu a hudebnost, by měli svůj talent rozvíjet a obohacovat ty ostatní. Hlas, školený hlas, jeho barva s alikvotními tóny, rezonance, síla a krása, nás stále okouzluje, uchvacuje a naplňuje.

Snažme se tedy operní či koncertní zpěv stále co nejvíce podporovat, dát mladým lidem prostor a možnosti ho studovat a dále se v něm uplatňovat.

Adéla Šmausová