Jeho režisérskou práci připomíná zbrusu nová výstava v plzeňském Velkém divadle, která obsahuje fotografie z inscenací, jež nastudoval právě v Divadle J. K. Tyla. Životní jubileum slaví dnes, ale nanejvýš závažnými režiemi vlastně po celou tuto sezonu. Žádné odpočinkové komedie – v činohře po nejnovější hře Václava Havla Odcházení připravuje na duben nové nastudování nesmrtelného dramatu Williama Shakespeara Romeo a Julie, spolupracuje na světové premiéře baletu Maryša, který poprvé zhlédneme už za týden. S operním souborem obnovil svou inscenaci Bizetovy Carmen, která se udržuje na repertoáru už téměř devět let a s úspěchem ji divadlo uvádělo i v Japonsku.

A Plzeň by neměla zapomínat ani na to, že už několik let se veškerou plzeňskou tvůrčí činností Jana Buriana vine boj o stavbu nové divadelní budovy. Místo dosavadního Komorního divadla by měla už v příštím roce začít vznikat scéna podle projektu portugalských architektů. Je tedy co bilancovat, je co plánovat do budoucna. Ale jak přelomově vnímá padesátiny sám jubilant?

Václav Havel o Janu Burianovi

S Janem Burianem se známe dlouho, dokonce v Plzni už před lety režíroval moji hru Pokoušení, mám k němu respekt.

Jan Burian o Václavu Havlovi

Během přípravy Odcházení jsem přečetl skoro všechny předchozí hry Václava Havla znovu a nejenže neztrácejí nic ze své aktuálnosti, ale v jistém smyslu mohou být dnes ještě živější.

Co očekáváte, že se změní od dnešního dne ve vás a co v plzeňském divadle?
Očekávám, že divadlo bude stejně jako já stále lepší a krásnější. Divadlo se musí měnit neustále, protože jen tak může být živým organismem. A každý člověk, který se každý den nezamyslí nad tím, co dělá špatně, a nepokouší se to dělat lépe, také ztrácí životnost.

Jaký byl váš žebříček hodnot dodnes a jakou tvář bude mít nyní?
Žebříček hodnot nemění člověk ze dne na den, a není to něco, co by bylo jen jeho osobním vlastnictvím. Souvisí s kulturou prostředí, jež ho obklopuje, s vírou celé společnosti, ve které žije. Z toho pak vyplývá, že hodnotový žebříček závisí na úplně jiných faktorech než na tom, kolik je člověku let. Utváří se kontinuálně v průběhu celého života a v mém věku by už měl být pevný a pokud možno neměnný. A jestliže jsem dosud věřil, že divadlo má v životě společnosti své nezastupitelné poslání nebo že model vícesouborového divadla se v Plzni nepřežil a má v sobě potenciál rozvíjet se i v novém, stále se proměňujícím kontextu, budu tomu věřit stejně tak zítra jako napřesrok.

Čím se bude lišit inscenace Romea a Julie, jak jste ji připravoval dosud, od podoby, kterou jí dáte po padesátce?
Ani v tomto ohledu nepředstavuje životní jubileum, jakkoliv hezky zaokrouhlené, žádný předěl. Rozhodující je opět životní zkušenost, s níž člověk k námětu přistupuje. A já si dnes stále silněji uvědomuji, že Shakespeare postavil svou tragédii osudové lásky stojící tváří v tvář ničivému konfliktu – což je záležitost archetypální, opakující se v řadě jiných děl – důsledně na principu náhody. Prostřednictvím silného příběhu nám pokládá otázku, do jaké míry jsme my sami schopni utvářet svůj život navzdory náhodným zvratům, jež naši vůli přesahují. A jen tak na okraj chci ještě podotknout, že představa režiséra o inscenaci se od výsledku vždycky liší. Napínavé na tom je, bude-li představa lepší než výsledek, nebo naopak. Doufám, že v tomto případě bude platit b).

Letem světem životem Jana Buriana

– Narodil se 5. března roku 1959 v Moskvě, kde v té době působil pracovně jeho otec. Je ženatý, má dvě dcery
– V roce 1984 absolvoval obor režie na Divadelní akademii múzických umění v Praze. Od roku 1990 na této škole režii sám vyučuje, v roce 2001 se tady stal vedoucím katedry činoherního divadla
– První angažmá přijal roku 1984 v Olomouci, v plzeňském Divadle J. K. Tyla nastoupil jako režisér v roce 1987, v září 1989 se stal šéfem činohry, v letech 1991–95 byl režisérem Divadla na Vinohradech, od 1. 5. 1995 je ředitelem v Plzni
– Je viceprezidentem ITI – Mezinárodního divadelního ústavu – při UNESCO, předsedou Asociace profesionálních divadel České republiky a v Plzni je také ředitelem Mezinárodního festivalu Divadlo
– Na plzeňské scéně nastudoval od roku 1986 celkem 46 inscenací, v poslední době například Odcházení Václava Havla, Řeči Neila Simona, Strýčka Váňu A. P. Čechova, Pohled z mostu Arthura Millera, Cyrana z Bergeracu Edmonda Rostanda, Měsíc nad Buffalem Kena Ludwiga, Divokou kachnu Henrika Ibsena, Krále Leara Williama Shakespeara či Arthurovo bolero Pavla Kohouta
– S operním souborem Divadla J. K. Tyla připravil jako režisér Dvořákovu Rusalku, Bizetovu Carmen, Novákovu Lucernu, Verdiho Trubadúra a Janáčkovu Její pastorkyňu
– V Divadle na Vinohradech nastudoval mj. hry Václava Havla Rodinný večer a Vernisáž, ve slavném moskevském divadle MCHAT připravil inscenaci Kohoutovy hry Nuly