Tomu dal textař a překladatel Adam Novák český název Prodavači snů aneb Prohnaní, prolhaní lumpové. Muzikál na podkladě filmového scénáře napsali libretista Jeffrey Lane a hudební skladatel David Yazbek. Světovou premiéru si titul odbyl v newyorském Imperial Theatre v roce 2005, takže do Plzně zamířil jako dosud nevyčpělá muzikálová novinka. Režisér Roman Meluzín začal Prodavače snů zkoušet hned po plzeňské premiéře světoznámé Evity. Tentokrát jej čekal titul zcela jiný, ovšem neméně náročný, a to nejen na výpravu či choreografii, ale také na načasování jednotlivých gagů a celkovou jevištní souhru. Opět se prokázalo, že pobavit publikum není o nic lehčí než jej dojmout. Inscenaci naštěstí nechybí tempo, vtip ani lehkost, určitá obhroublost nepřekračuje hranice současného vkusu. Jednotlivé výstupy do sebe skvěle zapadají a téměř tříhodinové představení ani na okamžik nenudí – také díky efektní a precizní choreografii Anety Antošové a velmi odvážnému, ale zároveň slušivému kostýmování Dany Svobodové, které inscenaci dalo nefalšovaný broadwayský lesk. Podobně atraktivní je i scéna navržená architektem Danielem Dvořákem, současným ředitelem Národního divadla v Brně. Děj začíná na zcela prázdném jevišti s modrým pozadím, jež se však brzy zaplní mnoha doplňky, nejrůznějšími závěsnými dekoracemi či často využívaným schodištěm, takže vzniká zdařilá iluze casina, luxusní rezidence, vlakového kupé i pláže – a to vše při vysoké variabilitě prostoru pro velká taneční čísla.

Celý děj se točí kolem dvojice podvodníků, jež operuje na Francouzské riviéře a obírá zámožné paničky. Tvoří ji elegantní, postarší Lawrence Jameson, lump nejvyšší úrovně, a  mladistvý přidrzlý floutek Freddy Benson. Zmíněného elegána hraje nepřekonatelným způsobem Jiří Untermüller, jemuž se podobně jako ve Spamalotu podařilo během celé hry udržet decentní hereckou šarži, poněkud odvázat se mohl až v druhém dějství, kdy se stylizuje do postavy svérázného doktora Shuffhausena. Neméně skvělý byl ovšem na premiéře (25. února v plzeňském Velkém divadle) i Jan Kříž jako Freddy Benson (alternuje Bronislav Kotiš). Ten naopak prochází širokým spektrem herecky odlišných charakterů a z poněkud ne-omaleného burana se postupně mění v elegantního bonvivána, v šílence, který žije ve sklepení a pitvá plyšová zvířátka, nebo v mrzáka na invalidním vozíku. Na bohaté turistky útočí všemi dostupnými prostředky, na diváky pak dokonalým zpěvem a brilantními tanečními kreacemi, jež zahrnují vše od klasiky až po prvky rapu a street dance. Není divu, že mu podlehne i okouzlující mýdlová královna Christine Colgate, nefalšovaná americká naivka, přesvědčivě ztvárněná populární Danielou Šinkorovou. Ta své postavě vtiskla půvab, roztomilost i vášeň, zapracovat by ještě měla na lepší srozumitelnosti zpívaných textů, zejména v úvodním songu „Mám ráda vše francouzský“. Plejádu prohnaných lumpů typově přesně dokresluje Jan Kaštovský coby policejní prezident Adre Thibault, nakonec končící ve všeobjímající náruči charitativním syndromem postižené Muriel Eubanksové v podání výborné Stáni Topinkové-Fořtové. Excelentní výkon v roli živočišné ázerbájdžánské ropné princezny Jeleny Alexandrovny předvedla o premiéře Lucie Zvoníková. Všechny účinkující spolehlivě doprovázel orchestr vedený pevnými a dobře srozumitelnými gesty Jiřího Petrdlíka, který je podepsán pod hudebním nastudováním společně s alternujícím dirigentem Pavlem Kantoříkem.

Ve výčtu rolí chybí tajemný Šakal. Osoba, o níž se ve hře často mluví a jež je postrachem našich podvodníků. Kdo je oním konkurentem a králem všech lumpů? To zjistíte až v závěru představení Prodavači snů, bláznivé muzikálové komedii, jejíž žánr by neměl v repertoáru dobrého hudebního divadla chybět.

Vítězslav Sladký