Loni před Vánoci oslavil šedesátku; letos v lednu mu Galerie města Plzně otevřela samostatnou výstavu, jejímž prostřednictvím představuje tohoto umělce – samouka – nejucelenějším a nejširším způsobem.

Výstavu Pavel Štýbr: Světlo na příděl jako kurátor připravil Michal Pěchouček, výtvarník, scénograf, pedagog i držitel Chalupeckého ceny. „Pavel se účastnil řady kolektivních výstav, kde na jeho díla publikum velmi dobře reagovalo,“ uvádí Michal Pěchouček. „Pavel je totiž svéráznou inspirující osobností nejen pro takzvanou odbornou veřejnost, ale i pro laickou. Ukazuje, že je možné vystoupit z kutilských stínů, pěstovat a veřejně dávat na odiv svojí citlivost, itelekt a disciplínu, realizovat se jako profesionální výtvarník i bez uměleckého vzdělání a zázemí,“ říká o Pavlu Štýbrovi Michal Pěchouček.

Pavel Štýbr maturoval na stavební průmyslovce, živí se vyklízením sklepů a půd. Říká, že vážně se výtvarnému umění začal věnovat až tehdy, kdy spadla newyorská dvojčata, tedy v roce 2001. Pokud však začne vyprávět o své tvorbě, často se vrací do dětství, k okamžikům, kdy si uvědomoval, že vidí krásu; a tu třeba viděl i u babičky v pruhovaném štrozoku nebo v rozlepené krabičce od partyzánek. Jeho vyprávění se pohybuje na hranici reality a fikce, a tak se k cestě letadlem připlete Vinnetou na velrybě nebo vypráví o svém minulém životě před čtyřmi sty lety v Asii či recituje své básně napsané ve stylu čínské poezie.

Jeho tvorba však působí daleko učesaněji – často jsou na jeho obrazech geometrické tvary. „Je to asi protipól k chaosu, který vídám při vyklízení sklepů,“ míní Pavel Štýbr.

Výstava v Galerii města Plzně je rozdělena do tří částí. „Obrazy v hlavním prostoru galerie vznikají mechanizovanou metodou takzvaným drippingem, kdy jsou barvy na plátno kapány nebo vylévány. Pavel zlomil štětce a jeho metoda kontroverzního drippingu vyvolává zajímavý efekt – obraz působí chladně až strojově,“ míní Michal Pěchouček.

Druhá část výstavy umístěná v mázhausu galerie představuje Štýbrovu fotografickou práci. Vystavena je série portrétů jeho přátel, kteří jsou však fotografováni zezadu a jejich nevšední portréty září barvami. Ve sklepě galerie jsou pak vystaveny instalace, na něž výtvarník použil věci nalezené při vyklízení, třeba hromosvod nebo balíky starého papíru. Využívá i věci denní potřeby, například pracovní ručníky s klasickým designem malých kostek. A jednu ze svých sklepních instalací věnoval Pavel Štýbr výtvarníkovi, kterého obdivuje – Andymu Warholovi. Výstava v Galerii města Plzně trvá do 25. března.