Varhanní hudba zde totiž zazní hned na dva různé nástroje. Navíc spolu s varhaníkem Pavlem Šmolíkem tady od 19 hodin vystoupí ještě fagotista Jan Hudeček. A k tomuto večeru vyšel i výtvarně jedinečný a obsahově originální pamětní list, který je věnován výhradně dnešnímu dni - 26. září.

„V úvodu a na závěr koncertu se mými improvizacemi rozezní velké Paštikovy varhany z kůru kostela. Ve střední části programu budu hrát na takzvaný varhanní pozitiv a ve spolupráci s fagotistou Janem Hudečkem,” vysvětlil protagonista koncertu, který pochází z Plzně a nyní působí jako varhaník na Svaté Hoře u Příbrami. Zároveň přiblížil, co je to vlastně varhanní pozitiv. „Jsou to přenosné varhany. Jde o typ nástroje, který byl oblíben a užíván zejména v období renesance a v baroku, a to při muzicírování venku a při církevních průvodech.” Nové využití tohoto nástroje přinesla druhá polovina minulého století, kdy se oživil zájem o starou hudbu.

Pavel Šmolík zahraje na pozitivu skladby italských a německých mistrů pro sólové varhany a společně s fagotistou i kompozice pro varhany a fagot. „Autorem nástroje je varhanář Vladimír Šlajch z Borovan u Českých Budějovic. Jeho dílna se stavbou varhan zabývá již dvacet let a vyprodukovala množství nástrojů výtečné řemeslné i zvukové kvality,” dodává se za- ujetím interpret. A proč jsou podle jeho názoru tyto nástroje tak kvalitní? „Je to jistě i díky tomu, že tyto varhany vznikají na principech stavby českých barokních varhan a jejich výroba je převážně mistrnou ruční prací,” odpovídá.