Socha ze 14. století bude k vidění do 29. května, pak se vrátí opět na vysoký oltář ve zrekonstruované katedrále sv. Bartoloměje.

„I když tomu tak vždycky nebývalo, madona v současnosti v katedrále sv. Bartoloměje stojí na hlavním oltáři daleko od lidí. Proto jsem moc rád, že se povedlo uskutečnit krátkodobou zápůjčku na výstavu do galerie, i když původně byl záměr, že socha neopustí katedrálu ani během její rekonstrukce. Tohle ale byla mimořádná příležitost nabídnout veřejnosti pohled zblízka,“ řekl generální vikář Biskupství plzeňského Jakub Holík při zahájení desetidenní etapy výstavy i s cenným originálem.

Originál sochy přitom nemá být jen jedním z exponátů mezi dalšími unikátními díly, které výstava nabízí. Jedna prohlídka denně bude proto věnována členům plzeňských farností, kteří dostanou možnost se přímo u sochy patronky města Plzně pomodlit. „Bohužel kvůli platným omezením tahle možnost nemůže být nabídnuta veřejnosti,“ doplnil Holík.

Naposledy měli lidé možnost spatřit madonu zblízka před více než 76 lety na konci druhé světové války. V minulosti jí přitom mohli hledět tváří v tvář běžně. „Na řadě příkladů máme doloženo, že madony krásného slohu stály přímo na oltáři a lidé s nimi mohli komunikovat zblízka. Plzeňská madona byla nejprve usazena v ose kostela, v 17. století byla přesunuta na pravou stranu při pohledu od hlavního oltáře, další stěhování se uskutečnilo v roce 1787, ale i po něm zůstala pořád relativně blízko věřícím. Až v roce 1883 byla posazena na vysoký novogotický oltář od Josefa Mockera,“ popsal historii umístění ikonického díla jeden z autorů výstavy Petr Jindra. „Původní středověký koncept komunikujícího obrazu se tak postupně vytrácel, snad naše výstava přispěje k tomu, abychom si ho připomněli,“ pokračoval kurátor.

Vyzdvihl i význam a zpracování opukové 1,3 metru vysoké sochy. „Plzeňská madona je bez přehánění jedním z nejvýznamnějších a nejsilnějších děl evropského kamenného sochařství z poslední třetiny 13. století. Představuje nové pojetí mariánské sochy, celá postava je prodchnuta vnitřním pohybem, její živé pojetí nemá obdoby a je dovedeno do dokonalé formy,“ dodal Jindra.

Po dobu expozice originálu Plzeňské madony je třeba si na výstavu zakoupit vstupenku on-line na www.plzenskavstupenka.cz, nebo v pokladně Turistického informačního centra města Plzně na náměstí Republiky 41. Z důvodu vládních nařízení bylo třeba limitovat počet návštěvníků ve výstavní síni, a proto jsou prohlídky časově omezené, proti původně plánovaným 30 minutám ale byly prodlouženy na 60 minut. Rozšířená je i otevírací doba, galerie bude do 29. května otevřena od 10 do 20 hodin včetně pondělí.