Omluva a oprava
V tištěném vydání Deníku v pátek 5. září vyšel tento článek na str. 9 se špatným titulkem, kde místo Nové divadlo bylo napsáno Velké divadlo. Nejde o chybu autorky článku, ale o chybu redakce, která vznikla při redakční přípravě titulku. Autorce článku Evě Ichové i našim čtenářům se omlouváme.

Ač název Divadlo J. K. Tyla v Plzni existuje již déle než půl století, hry Josefa Kajetána Tyla nepatří k často uváděným titulům (naposledy to byla Paličova dcera v roce 1998). Tím potěšitelnější je, že živý nerv jeho dramatického odkazu ´vyhmátlo´ nyní přes hranice století i tisíciletí mladé vedení plzeňské činohry. Pod heslem: „Buďme veselí, i kdyby věšeli," se režisérka Natália Deáková, dramaturgyně Klára Špičková spolu se souborem utkali s Tylovým Flamendrem – vedeni přáním otevřít scénu Nového divadla slavnostně, a přece s humorem. Pro plzeňské publikum získává Flamendr na atraktivitě razantní úpravou Kláry Špičkové, jež příběh marnotratného syna zasadila do plzeňských reálií a prostředí umělecké bohémy v době před sto lety. Mnohý z diváků si v té souvislosti jistě nostalgicky připomene ještě ne tak dávná bujará setkávání plzeňských kumštýřů v okruhu několika zavedených štací, mezi něž patříval i divadelní klub. Tylův nabádavý příběh vzaly režisérka i dramaturgyně jako hozenou rukavici. „Vypovídá aktuálně nejen o dekadentně rozjařené mládeži a jejích pařbách. Prostředí různých vyžírků, osudově krásných žen a bezradných rodičů je nám blízké ze samotné podstaty naší divadelní existence. V přepisu některých postav jsme se pokusily parodicky zvýraznit charakter českých povah, odlehčit, a přesto podtrhnout morální poučení. Spolu s živou kapelou na scéně chceme zas podpořit divadelnost inscenace. Neopíráme se o naturalistickou iluzi, nýbrž hlásíme se k bohaté divadelní tradici všech zcizovacích efektů a podtrhujeme používání převleků, pudrů, kostýmů a jevištních technologií," objasňuje Klára Špičková společnou koncepci.

Titulní role padne jako ulitá Janu Maléřovi, hůl nad ním láme utrápený otec Pavel Pavlovský. Hlouběji na scestí zbloudilého lákají či naopak o jeho prozření se snaží např. Andrea Černá, Michal Štěrba, Zdeněk Rohlíček, Jakub Zindulka, Petr Konáš či Viktor Vrabec. Výtvarný rámec inscenace vytvořili Lukáš Kuchinka a Marek Cpin, autorem hudby je Jakub Kudláč.

Eva Ichová