VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejtěžší pro mě je najít si v postavě sama sebe...

Plzeň - Mladé nadějné sopranistce opery Divadla J. K. Tyla Ivaně Veberové tleská plzeňské publikum tři roky. Do západočeské metropole přišla rodačka z Lišova na Českobudějovicku po absolvování konzervatoře a už stačila na zdejším jevišti ztvárnit řadu stěžejních rolí.

23.12.2008
SDÍLEJ:

Ivana Veberová (vlevo) se světoznámou českou pěvkyní Evou Urbanovou po představení Janáčkovy opery Její pastorkyňa na festivalu Divadlo 2008 v PlzniFoto: Pavel Křivánek

Vždy zaujala krásným hlasem, pěveckým prožitkem i příjemným hereckým projevem. Ať to byla její hned první role Mařenky v Prodané nevěstě nebo později Dvořákova Rusalka či Verdiho Desdemona. Nyní exceluje na jevišti jako Jenůfa v Janáčkově Její pastorkyni a současnou sezonu zahájila rolí Micaely v obnovené premiéře Bizetovy Carmen. Když se jí zeptáte, co by dál ráda zpívala a na které role se těší, jen se pousměje. „Uvidíme, vždyť jsem vlastně stále ještě na začátku. Jsou role, které se mi líbí,“ přemýšlí, „které bych ráda zpívala. Ale jedná se o tak těžké věci, že na řadu z nich je ještě čas. Například Pucciniho Tosca nebo Alžběta z Wagnerova Tann– häusera, ale ty jsou ještě v nedohlednu. Krásná je třeba i Katrena z Krútňavy, u Janáčka ještě Káťa Kabanová,“ uvažuje. „Mám ráda hudbu od romantismu až po současnost. Na koncertech zpívám i klasické operetní melodie, ale opera mi je nejbližší. A z autorů Janáček, Verdi a Wagner,“ říká Ivana Veberová.

V Plzni jste debutovala Mařenkou v Prodané nevěstě v roce 2005, k Verdimu jste se dostala jako Desdemona v Otellovi a Janáčkovou Jenůfou jste právě nyní. Která z nich je vám nejbližší?
„Určitě Jenůfa. Po všech stránkách. Ale mám ráda i další role – Mařenku, Rusalku, Mariken v Hrách o Marii Bohuslava Martinů…“

Jenůfinu scénu jste studovala již na konzervatoři. Tam vám pronikla pod kůži?
„Studovala jsem ji na konzervatoři, ale vlastně jsem s Janáčkem a Jenůfou byla sžitá už odmalička. Vždycky to byla moje nejoblíbenější opera. Janáčka jsem měla ráda, líbí se mi jeho melodika. Role Jenůfy mě opravdu baví, necítím, že bych se na ni musela nějak zvlášť před představením připravovat, vžívat se do ní, ani mi nepřipadá, že mě čeká nějak náročný výkon. Cítím se v ní jako doma. Přijdu na jeviště a jsem Jenůfou, zpívám, hraji, prožívám ji. A když spadne opona, jsem to zase já, Jenůfa zůstává v divadle.“

Říkáte, že Janáčka máte ráda od dětství. Jak jste k němu našla cestu?
„Ani nevím, byl mi blízký hned a neviděla jsem v jeho hudbě nic, co bych nemohla pojmout. Je pravda, že dost lidí mi říká – Janáček je moc těžký, možná si ho poslechnu, až budu starší… Pro mě naopak bývá nepochopitelné, proč se někomu nelíbí, proč v něm neslyší melodie. Vždyť je jich tam tolik a krásných!“

Není jednodušší, když se člověk setká s Janáčkem v dětském věku, než až jako dospělý?
„Možné to je, na výchově v dětství určitě hodně záleží. Ale hlavní problém je myslím v tom, že Janáček se musí „naposlouchat“. Pokud vás tedy jeho hudba nezaujme hned, nezatraťte ho. Poslechněte si ho ještě jednou, dvakrát… A pak teprve uslyšíte, kolik je v jeho dílech krásy. Čím víc o Janáčkově hudbě přemýšlím, napadají mě i jiné souvislosti. Řekla bych, že záleží i na tom, jak jeho hudbu vnímáme. Zdá se mi, že někdy plní podobnou funkci jako filmová hudba. Hudba doplňuje děj filmu, je tak úzce svázána s dějem, že jedno bez druhého se vnímá obtížně. Když si jde člověk poslechnout Mozartovu operu, jde především za hudbou. U Janáčka jsou příběh a vystupování na jevišti s hudbou velice úzce provázané.“

Teď vás čeká ovšem něco úplně jiného – Anežka Sorelová v Čajkovského Panně Orleánské. Po Borisi Godunovovi další ruská opera ve vašem repertoáru…
„Na tu se také těším. I v ruských operách mi je dobře.“

Jak vás tak poslouchám, daří se vám dobře ve všem.
„Zatím ano, ještě jsem nedělala nic, co by mi šlo proti srsti. Možná jen Jitka v Daliborovi, ale musím se přiznat, že tam mi nebylo vlastní spíše režijní pojetí. Udělala jsem, co jsem mohla, ale nepřipadala jsem si v tom představení dobře.“

Když to zobecníme – jak se dostáváte k interpretaci postav, jak o nich přemýšlíte?
„Nejtěžší asi pro mě je najít si v postavách sama sebe. Představit si, že v jejich postavení bych takto jednala. Jsou totiž třeba v situacích,
v nichž já sama bych se chovala jinak. Musím se tedy vžít do postavy natolik, abych jí uvěřila, pochopila motiv jejího jednání a dokázala se s ním ztotožnit. Po této stránce mi dala největší práci právě Marina v Borisi Godunovovi, která se snažila dotlačit Dimitrije k trůnu. Takové jednání mi blízké není, ale nakonec jsem dokázala pochopit důvody i této postavy. A když tohle dokážu, pak už v roli mohu vyjádřit i sama sebe. Zajímavé jsou pak i různé pohledy na tutéž roli. Třeba Mariken v Hrách o Marii Bohuslava Martinů – ona zemře, takže na první pohled končí příběh špatně. Ale z pohledu věřícího ji čeká dobrý konec – obrátila se a dostala se do nebe.“

Nakolik tedy musíte být psychologem?
„Tak to asi říci nedokážu. Zpěvák musí být dobrým hercem, nebo dobrým psychologem. A nebo obojím. To je pak samozřejmě ideální.“

Jaké předpoklady vám poskytla v tomto směru konzervatoř?
„Na konzervatoři jsem získala základy. Skutečnou realitu a hereckou práci jsem poznala až na jevišti. Praxe se nedá s ničím srovnat. Důležité jsou pak režisérské osobnosti, s nimiž se zpěvák setká a které mu mohou pomoci a poradit.“

V Plzni vás zatím potkaly vlastně jen dramatické nebo vážné role. I když Prodaná nevěsta je charakterizována jako komická opera, pro Mařenku z toho velká legrace neplyne…
„To je pravda, ke klasické komické roli měla snad nejblíže Hraběnka ve Figarově svatbě. Komedii bych si ale opravdu někdy ráda vyzkoušela. Je to jiné herectví. Ne vnitřní, řekla bych, že spíše stojí na vnějších projevech. Zajímalo by mě, jestli bych to uměla.“

O dráze operní pěvkyně jste uvažovala vždycky?
„Odmalička jsem zpívala a maminka někdy v legraci říká, že jsem dřív zpívala než mluvila. Od druhé třídy jsem jezdila na základní uměleckou školu v Českých Budějovicích na výuku sólového zpěvu. Začala jsem také hrát na klavír, chodila jsem i do sboru, takže konzervatoř byla přirozeným výsledkem všech mých hudebních aktivit.“

Zabírá vám teď divadlo všechen čas?
„Mám dva, vlastně možná tři domovy. Doma v Lišově, pak v Plzni a ráda odpočívám na chalupě u Nepomuku. Čas na koníčky mi přece jen ještě zbývá. Když jsem doma v Lišově, chodím hodně na procházky se psy. A ráda hraji v kostele na varhany.“

Jak jste se k varhanám dostala? Přes výuku klavíru?
„Učil mě lišovský varhaník, zpívala jsem v lišovském chrámovém sboru a zpívám s nimi dodnes. Tam jsem se dostala poprvé k varhanám. Ale spíš si hraji sama pro sebe, jen tak pro radost. Nebo když potřebuje varhaník zastoupit. Nejsou to žádné těžké skladby. Ale mám moc ráda atmosféru spojenou s varhanami. Jsem sama v kostele, před sebou mám krásný velký nástroj. Hluboké ticho a najednou do potemnělé klenby vstoupí majestát tónů varhan. Je v tom něco mystického, až nadpozemského.“

23.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 14 900 Kč

Svářeči svářeči. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 50. Poznámka: Místo výkonu Mantov., Od ledna 2019 bude v provozu nová výrobní hala. Znalost výkresové dokumentace. Kontakt nba uvedeném e-mailu.. Pracoviště: Bel solutions s.r.o., 333 01 Stod. Informace: Ivan Blyznets, .

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 27 000 Kč

Řídící pracovníci stavebního provozu Stavbyvedoucí pro středisko armovna. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 27000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Sokolská 464, Zbůch, Požadavky na uchazeče:, - Vzdělání SŠ stavebního směru, orientace v technické dokumentaci, znalost železobetonových kokonstrukcí výhodou, znalost práce na PC, řidičský průkaz., Náplň práce: zajišťování ukládky armatur v železobetonových konstrukcích, koordinace výroby s realizací zakázek na stavbě, kontrolní a organizační činnost, vedení a realizace stavební zakázky., Nabízíme: závodní stravování, příspěvek na penzijní pojištění.. Pracoviště: B & bc, a. s., Sokolská, č.p. 464, 330 22 Zbůch. Informace: Jana Straková, +420 377 199 100,377 199 117.

Administrativa - Administrativa Ostatní odborní pracovníci v 16 000 Kč

Odborní administrativní pracovníci a asistenti administrativní pracovník/pracovnice na závodě Elektro. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: práce na PC, aktivní zájem o práci, týmová spolupráce, dobré komunikační dovednosti, ŘP sk. B, praxe ve výrobní firmě výhodou, vzdělání v oboru elektro nebo technického směru, AJ výhodou. Podrobnější informace na personálním oddělení. , Možno OZP. Vhodné pro absolventy. PP na dobu určitou s výhledem na neurčitou. , Pracovní doba: 1 směnný provoz - od 6:00 - 14:30 h. Pracoviště: Styl plzeň, výrobní družstvo, Radobyčická, č.p. 2650, 301 00 Plzeň 1. Informace: Ivana Plzáková, +420 377 361 132.

Gastronomie - Gastronomie Šéfkuchař 25 000 Kč

Šéfkuchaři v pohostinství kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Podmínkou je vyučení a praxe v oboru. , Pro sjednání osobní schůzky a pro bližší informace nás kontaktujte předem: Kareš Roman, tel.: 725810258, e-mail: plzen@svejk.cz. Pracoviště: Švejk restaurant "u pětatřicátníků", Riegrova, č.p. 227, 301 00 Plzeň 1. Informace: Roman Kareš, +420 725 810 258.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pivní stany na náměstí Republiky už jsou připraveny.

Gambrinus den se chystá na sobotu, omezí dopravu

Peruánská fanynka. Fotbalové MS Rusko 2018
9

Kráska z Peru, Austrálie nebo Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny C

Tři mladíci napadli exekutory plynovou pistolí, teleskopickým obuškem a tyčí

Plzeň - Až šest let vězení hrozí trojici mladíků z Plzně ve věku 23, 24 a 27 let, kteří v září loňského roku napadli dvojici exekutorů, která jim přišla na základě soudního příkazu zabavit majetek. Případ projednává Okresní soud v Plzni.

Senátor má svou básnickou knížku

Plzeň - Senátor a starosta Slovan Lumír Lem Aschenbrenner sepsal svérázné básničky do miniknížečky vydané vlastním nákladem.

Bagr v kině a marihuanové stanové městečko ve vile: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 21. června 2018.

Kozlí Den bezpečnosti pobavil i poučil děti ze Šťáhlav

Šťáhlavy - Zámecký park u Kozlu hostil akci, kterou připravili studenti pro žáky.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT