První ročník tohoto projektu se konal před třemi lety a jeho cílem tehdy bylo připojit se k projektu záchrany vzácných barokních varhan v kostele sv. Barbory v Manětíně. Stejně tak tomu bude i tentokrát.
Výstava v Galerii Jiřího Trnky začíná ve čtvrtek 18. ledna, slavnostní zahájení spojené s aukci je naplánováno na pondělí 22. ledna od 17 hodin. Vyvolávací cena jedné palety je 5 tisíc korun. Výstava potrvá do 25. února.

Vernisáž s tichou aukcí v pondělí 22. ledna v 17 hodin
Palety budou draženy v tzv. tiché aukci, kdy zájemci budou moci zapisovat svoje nabídky na archy papírů určené pro jednotlivá umělecká díla. 

č. 1 Anna Arnetová, Krytonosec makovicový
č. 2 Jana Bošková, Adam a Eva
č. 6 Miloslav Čech, Slečna s varhanními vlasy
č. 8 Václav Česák, Naše kříže
č. 12 Lucie Dynterová, Temný jazz
č. 23 Zdeňka Hranáčová, Bedluše šalebná
č. 52 Jan Schýbal, Souboj
č. 70 Jiří Vlach, Nanebevzetí Šumavy

Výstava obsahuje sedmdesát šest uměleckých děl, která byla vytvořena zpracováním a využitím malířských palet. Do projektu se zapojili členové Unie výtvarných umělců (UVU) Plzeň a mnoho dalších výtvarníků. V rámci svého hlavního zaměření, kterým je práce se studenty, spolek oslovil také ateliér Komiks a ilustrace pro děti na FDULS ZČU v Plzni vedený Barbarou Šalamounovou a získal tak celou skupinu studentů i s jejich pedagožkou. Velikou podporou je účast takových umělců, jako je Čestmír Suška či Jiří David nebo Vladimír Suchánek.

ZLEVA: Jarda Hudec, Petr Janda, Michal Hrůza a Tomáš Hanák. Nejen s nimi se potkají hudební fanoušci 9. března v plzeňském DEPO2015 na slavnostní vyhlášením ankety Žebřík.
Žebřík slaví čtvrtstoletí. Pogratuluje mu Janda

Během roku 2018 se výstava přestěhuje na několik míst v Plzni a okolí. Po Galerii Jiřího Trnky bude následovat E-centrum firmy ČEZ, dále kostel Zvěstování panny Marie v Mariánské Týnici, na podzim se objeví výstava v DEPO2015 a v závěru roku v Domě hudby v Plzni. „Při zahájení každé výstavy se vždy budou konat aukce skupiny asi patnácti vystavovaných palet. Vydražené palety dále zůstanou součástí výstavy až do konce roku,“ říkají Jana a Marek Roštíkovi ze spolku Svět podle Jakuba. Dodávají, že s rozdělením do skupin a daty jednotlivých aukcí se bude moci veřejnost seznámit asi v polo-vině ledna prostřednictvím webových a facebookových stránek spolku Svět podle Jakuba, letáků a katalogů, které budou k dispozici v Galerii Jiřího Trnky a ve všech budoucích hostitelských prostorech. Projekt Na plzeňské paletě 2018 získal záštitu Tomáše Holuba, biskupa plzeňského, a Martina Baxy, náměstka plzeňského primátora pro oblast kultury.

Díky již zmiňovanému prvnímu ročníku Na plzeňské paletě mohla být realizována 1. etapa restaurování maně-tínských varhan. Při ní došlo k události, která vzbudila zájem odborníků. V měších byly nalezeny zápisy z roku 1530. „Znamená to, že varhanář Leopold Spiegel použil měchy z některého jiného nástroje postaveného o téměř dvě stě let dříve, který už přestal slou-žit,“ vysvětlují manželé Roštíkovi. Dodávají, že pátrání po historii těchto měchů je nyní v rukou hlavního organologa Národního památkového ústavu Petra Koukala.

Tomáš Reindl
Mám radost, když moji posluchači o hudbě přemýšlejí, konstatuje Tomáš Reindl