VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTO: Na operu se dá jít i v pláštěnce

Plzeň - Na náměstí Republiky zhlédly představení opery Guiseppe Verdiho Nabucco dva tisíce lidí.

25.6.2009
SDÍLEJ:

Opera Nabucco.Foto: Deník/V. Leška

Sako a kravata a hned vedle parta lidí v džínách a různobarevných pláštěnkách. Směsice dvou tisíců lidí, kteří dorazili na úterní představení opery Guiseppe Verdiho Nabucco na náměstí Republiky, byla opravdu pestrá. Zatímco někteří byli na hru pod širým nebem vybaveni zimními bundami a dekou, jiní dorazili ve velké večerní a v lodičkách na podpatku.

Když se mi podařilo prosít se kontrolou u vstupu, spustil se z nebe drobný déšť. „Super, je vidět, že už to začíná,“ směje se z prostředku velkého chumlu jeden známý, který na rozdíl ode mě přišel také v obleku. Já i kolegyně máme sice v taškách deštníky i deku, držet ho nad hlavou téměř tři hodiny se nám ale nechce. Volíme tedy strategické kryté místo u stánku s vínem a hned si jedno dáme. Na zahřátí. Zima nám nakonec není vůbec, dokonce rozepínáme bundy, takže deky jsme vlekly zbytečně.

Téměř všechna sedadla jsou obsazena, zbývá pouze pár volných míst. Od stánku ale vidíme dobře, proto zůstáváme sice na nohou, zato v suchu. Výhodnou pozici mají Plzeňané, kteří v centru města bydlí. „Někteří si zřejmě pozvali i návštěvu,“ komentuje jeden z diváků, když se dívá na balkon nad samoobsluhou, kde sedí na židličkách asi pět lidí. Dva odvážlivci se dokonce pohybují po střeše hotelu Central. Nakonec asi jen poslouchali, vidět z tohoto úhlu nemohli totiž vůbec nic.

Jednoduché, ale efektní a funkční scéně vévodily uprostřed jeviště vysoké schody. Za nimi a nad nimi se tyčila katedrála sv. Bartoloměje. V kombinaci se světelnými a ohnivými efekty byl zážitek dokonalý. Když za scénou vyšlehly dva a někdy i čtyři několikametrové plameny, cítili diváci jejich teplo na tvářích přes celé náměstí. Efekty umocňovalo i nestálé počasí, například když v srdceryvných scénách zadul nad plzeňským náměstím vítr a rozevlál šaty herců. „Výkony protagonistů i hráčů orchestru mohu soudit jen z laického pohledu a poslechu, ale byly prostě dokonalé, stejně jako konečný dojem z celého představení,“ pochvalovala si na konci Plzeňanka Lucie.

Závěr a celkový dojem zkazili jen nevychovaní diváci, kteří se zřejmě rozhodli, že je už nebaví drobné mrholení, a odcházeli uprostřed děkovačky.

Nabucco pohledem operní sólistky

Lilka Ročáková

Monumentální představení Nabucca před plzeňskou katedrálou sv. Bartoloměje nezklamalo svoje početné diváky. Režie Michaela Taranta si dobře rozuměla s velkou operou Giuseppa Verdiho na scéně, která při své jednoduchosti dobře posloužila k vytvoření mocně působícího prostředí opery. Kvalitní ve všech složkách bylo hudební nastudování dirigenta Norberta Baxy.

Z jednotlivých představitelů bych vyzdvihla na prvním místě Davida Szendiucha v roli Zaccarii. Jeho světlý bas vyrovnaný ve všech polohách připravil divákům nevšední pěvecký zážitek. V extrémně náročné roli Abigaille vystoupila se ctí Jordanka Derilova, které se mimořádně dařilo v lyrických částech partu. Suverénní pěvecky i herecky byl Richard Haan v titulní roli Nabucca. Jediným zklamáním byl pro mne výkon Andrey Kalivodové v postavě Feneny. Její hlas působil unaveně, často zpívala pod tónem, což bylo nejcitelnější v árii ve čtvrtém dějství. V roli Ismaela zaujal svým průrazným tenorem Tao Weilong.

Myslím, že je dobře pro plzeňské diváky, když mají vedle činoherních představení možnost vidět také operní produkci pod širým nebem. Verdiho opera Nabucco byla jednoznačně dobrou volbou.

Verdi očima muzikologa

Marta Ulrychová

Verdi opět zvítězil a třiadvacátý červen 2009 můžeme považovat za přelomový okamžik – na plzeňském náměstí Republiky byla uvedena opera. Znamená–li to počátek nové tradice, jejímž záměrem je zcela jistě i získat nové publikum, pak ze stran pořadatelů nemohla padnout lepší volba nežli na Nabucca Giuseppa Verdiho. Objevil se tak biblický námět téměř didaktické názornosti, čitelná symbolika, přímočarý děj plný dramatického napětí a k tomu melodicky bohatá, tempově vyhraněná hudba i strhující pěvecké výkony vyžadující volumézní hlasy, perfektní hlasovou techniku, ale i hlubokou emocionalitu jako nedílnou součást interpretace verdiovských partů. To vše napomáhá tomu, aby se jedna z Verdiho raných oper, vzniklá v napjatém politickém ovzduší první poloviny 19. století, dnes mohla uplatnit i na otevřené scéně.

Představení řízené Norbertem Baxou v režii Michaela Taranta splnilo očekávání. I když výše vstupného přesahovala možnosti pravidelného operního diváka, vestavěná aréna se zaplnila téměř do posledního místa. Oheň (jako symbol očistného prvku?) zapůsobil tam, kde splňoval svoji základní funkci, tedy přirozené osvětlení scény, zatímco velké pyrotechnické efekty působily mnohdy rušivě, ba směšně. K efektnímu vyznění druhé poloviny představení vydatně přispěla tma, která zahladila obrysy méně esteticky vyhlížející jevištní konstrukce, ale také stanu, kde byl ukryt orchestr, a improvizované ohrady. Lepší zvukový dojem z představení měli zřejmě diváci sedící na levé straně hlediště, tedy poblíž orchestru.

Z pěvců jednoznačně zaujal vedle Richarda Haana v titulní roli Nabucca sólista olomoucké opery David Szendiuch jako nejvyšší židovský kněz Zaccaria. Jeho výkon splňoval nejpřísnější kritéria kladená na verdiovskou interpretaci.

Autor: Michaela Kunešová

25.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Vrba

Vrba: Máme co napravovat

Ilustrační foto

Disco tanec v Lokomotivě

SLEDUJEME ON-LINE

Volební místnosti se zavřely

/FOTOGALERIE/ Voliči v Česku rozhodovali o tom, jaké složení bude mít nová Sněmovna, a tím i budoucí vláda. Svými hlasy ovlivní také to, co přinesou příští zákony nebo jakou podobu bude mít státní rozpočet minimálně na příští rok. Určovat by to mohli zástupci 31 stran a hnutí, práh dolní komory ale v roli poslanců překročí jen menšina z nich.

Opilý řidič havaroval u Chotíkova. Nikdy si přitom neudělal řidičák

Plzeňsko - Posilněn alkoholem a bez řidičského průkazu usedl za volant jednatřicetiletý řidič, který v noci na sobotu havaroval u Chotíkova na Plzeňsku. Kromě toho, že nadýchal bezmála dvě promile, se ukázalo, že nikdy nevlastnil řidičák.  

Hubník: Škoda první půle

Lugano (od zvláštního zpravodaje deníku) – Utkáním proti Luganu naskočil znovu do mužstva po dlouhé pauze zaviněné vleklým zraněním. Svůj návrat si ale kapitán Viktorie Roman Hubník představoval určitě jinak. Jeho tým prohrál v Luganu 2:3 a ani on sám neměl svůj den.

Volební účast v Plzni se pohybuje kolem 60 procent

Plzeň - V parlamentních volbách 2017 šlo v Plzni k volebním urnám kolem 60 procent voličů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení