Čarostřelec na Domažlicku, i tak je možné uvést jedno z nejslavnějších světových operních děl.

Čarostřelce zkomponoval Carl Maria von Weber před téměř dvěma sty lety, autorem libreta byl Johann Friedrich Kind. Triumfální berlínskou premiéru měla opera v roce 1821 a je pokládán za zakladatelské dílo německé romantické opery. „Hra vypráví příběh, který se odehrává na Domažlicku kolem roku 1650," upozorňuje Dominik Neuner. Tohoto švýcarského divadelníka a pedagoga přizvalo ke spolupráci Divadlo J. K. Tyla (DJKT) v Plzni, aby s jeho operním souborem jako režisér i scénograf nové uvedení Čarostřelce nastudoval. Premiéra bude v sobotu 23. ledna v Novém divadle. Čarostřelec se tak do Plzně vrací po dvaadvaceti letech. Poprvé však v západočeské metropoli zazněl už roku 1870.

„Nesmíme zapomínat na společenské pozadí Čarostřelce," pokračuje Dominik Neuner v přibližování toho, co Čarostřelce činí mimořádným. „Právě skončila třicetiletá válka. Přichází nastolení nového pořádku a v něm dominují muži traumatizovaní z bojů. Je to militantní pořádek, který nepřipouští to nejpřirozenější – lásku," uvádí režisér příběh myslivce Maxe, který se spojí s ďáblem, aby získal milovanou Agátu.

Psycho-krimi ve Vlčím dole

Pro Dominika Neunera není plzeňské setkání první zkušeností s Čarostřelcem. Už před čtvrtstoletím jej uvedl v německém Wiesbadenu. „Můj názor na partituru se vyvíjí. Autor libreta napsal v podstatě drzý text, který zní sice poněkud staromódně, ale je velmi aktuální. A pak přichází Weber a svou hudbou doslova rozráží dveře k romantismu. Například scéna ve Vlčím dole – to, co Weber napsal, je na tu dobu doslova neslýchané. Tato hudba je ale plně kompatibilní s obsahem hry, protože tento kus je psycho-krimi. Není to nic milého. Romantismus neukazuje hezkou tvář přírody, nýbrž tu tajemnou a nebezpečnou. Tento kus je v podstatě sestup do hlubin lidské duše," vyznává se režisér z obdivu k tomuto dílu.

Dominik Neuer (vpravo) spolu s pěvcem Jakubem Hliněnským při prvních zkouškách opery Čarostřelec.Hudbu je nutné procítit

Hudebního nastudování Čarostřelce se ujal šéfdirigent opery DJKT Norbert Baxa, který poznamenává, že jde o komplikovanou operu: „Hudbu musí člověk procítit a pochopit její souvislost s jednáním jednotlivých postav. Když se to nepovede s náležitými finesami, může provedení hrozně utrpět. Je to zásadní opera německého repertoáru uváděná v Německu i při slavnostních příležitostech, asi jako Prodaná nevěsta v Čechách."

V roli mysliveckého mládence Maxe vystoupí tenoristé Rafael Alvarez, Josef Moravec či Richard Samek, v roli jeho soka Kašpara Miloš Horák a David Nykl. Agátu ztvární Petra Alvarez Šimková a Ivana Veberová, Aničku Lenka Pavlovič nebo Radka Sehnoutková. V roli Agátina otce, knížecího polesného Kuna, alternují Pavel Horáček a Dalibor Tolaš, který spolu s Jakubem Hliněnským nastudoval i roli ďábelského myslivce Samiela. Konečný soud ústy knížete Otokara vynese Jiří Hájek nebo Jiří Kubík. Kostýmy navrhl Josef Jelínek. Zpívá se v němčině s českými titulky.

Spolupráce s Čechy

„S Čechy jsem pracoval a pracuji i nyní rád," říká nejen o své plzeňské zkušenosti Dominik Neuner; vždyť v roce 1992 režíroval v Praze Othella.

„Existuje něco jako česká duše, kterou vnímám. Vaše řeč sama o sobě je navíc velmi muzikální. Česky umím sice jen pár vět, ale dokážu vyrozumět mnohé. My Západoevropané pracujeme možná více s levou mozkovou hemisférou, která řídí racionální myšlení, u Čechů je to, mám pocit, spíše naopak," prozrazuje švýcarský režisér.