„Představení začíná už v 18:30 hod., herci jsou ve foyer s diváky a diskutují s nimi. Mimo jiné jim vysvětlují, proč a za co jako oceláři protestují,“ říká herec a režisér Dalibor Gondík o novém muzikálu Donaha!, který měl v plzeňském Divadle J. K. Tyla premiéru v sobotu 12. května. Americký muzikál Donaha! skladatele Davida Yazbeka a libretisty Terrence McNallyho vznikl podle stejnojmenného britského filmu z roku 1997.

Příběh o šestici ocelářů, kteří přijdou o práci a hledají způsob, jak se dostat k penězům, ale také jak si zachovat chlapskou hrdost, důstojnost a sebeúctu, bude v Plzni uveden poprvé. V ČR jde o třinácté uvedení tohoto broadwayského muzikálu. V ústředních rolích 'striptérů ze zoufalství' se objeví Jozef Hruškoci, Roman Krebs, Adam Rezner, Pavel Klimenda a také hostující Tomáš Savka a Richard Tesařík.

„Ačkoli to může vypadat, že Donaha! je jen o pánském striptýzu, jeho děj se dotýká i mnoha vážných témat, jako jsou dlouhodobá nezaměstnanost, partnerské vztahy, práva rozvedených otců a podobně,“ upozorňuje dramaturg Pavel Bár. Na dotaz, zda neuvažoval o převedení děje na plzeňské reálie, upozornil na ostravské nastudování, kde podobnou přeměnu provedli. „Lokální adaptace už tu byla, nechtěli jsme kopírovat,“ dodal s tím, že pozorný divák si drobných odkazů na plzeňskou Škodovku všimne.

Plzeňské nastudování nabídne i další interaktivní prvky. Herci ve svých rolích zůstávají i o přestávce, v kostýmech ocelářů krachující firmy jsou i muzikanti nebo zvukaři a osvětlovači. Navíc se víc než kde jinde stírá hranice mezi herci a diváky, protože jeviště mají diváci doslova na dosah. „Chtěl jsem postavit molo, aby mohli herci chodit přímo do hlediště, ale to nebylo možné. Tak jsem alespoň zrušil první řadu. Chtěl jsem přímý kontakt s diváky,“ směje se Dalibor Gondík, kterého plzeňští diváci znají i jako Arthura Millera z muzikálu Marilyn (Překrásné děcko). Režie tohoto muzikálu je pro něj doslova splněným snem.

„Můj vztah s Donaha! je doslova jako manželství. Požádal jsem ho kdysi o ruku a muzikál řekl ano. Viděl jsem ho na Broadwayi i v Divadle Na Vinohradech, znám i film. Je o obrovské vnitřní síle a o tom, že je velký rozdíl, když někomu dáte hodně nebo když mu dáte všechno,“ dodává Gondík, který v některých reprízách usedne za bicí.