Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mladí přivedli na scénu sugestivní Maryšu

Plzeň - Žádné hodnotné umělecké dílo nestárne, neboť vypovídá o člověku. Svým autorským tanečním dramatem Maryša to víc než talentovaně a s hlubokým vcítěním potvrdila třiatřicetiletá choreografka a bývalá sólistka baletního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni Alena Pešková.

16.3.2009
SDÍLEJ:

Ve světové premiéře na jevišti plzeňského Komorního divadla tančila titulní roli Ivona Jeličová a postavu Francka ztvárnil Marek Kašparovský (oba na snímku)Foto: Marta Kolafová

Balet, jehož hudbu zkomponoval jako svůj pozoruhodný celovečerní debut ještě o dva roky mladší skladatel Petr Wajsar, uvedla právě tato scéna 14. března ve světové premiéře.

„Když se oprostíme od všech konkrétností, zůstávají nám tu dva základní střety – jedince a společnosti a střet dvou generací. A to jsou problémy věčné, které s předminulým stoletím zdaleka nepominuly,“ vyslovila se choreografka, libretistka i režisérka, jak chápe vesnické drama Aloise a Viléma Mrštíkových z počátku devadesátých let 19. století.

O to, že inscenaci nebylo třeba dodávat aktuálnost jakoukoli nepřirozenou schvál– ností, se však postaral také komponista. O nadčasovosti příběhu Maryši, jejího muže Vávry, milého Francka i rodičů svědčí totiž dostatečně i charakter hudby. Autor v ní přiznává inspiraci folklorem, americkými minimalisty, Leošem Janáčkem, Bohuslavem Martinů, jazzem i rockem. Jeho všestrannou skladatelskou poučenost zdařile dokládá nahrávka k baletu, kterou natočil operní orchestr Divadla J. K. Tyla s dirigentem Tomášem Braunerem a do konečné zvukové podoby ji dotvořil sám autor.

Tanečníci zapůsobili o premiéře v plzeňském Komorním divadle sugestivními výkony, napětí každým jednáním gradovalo. Postavy z Maryši tak vůbec poprvé vyjádřily své charaktery, city, žaly i naděje tancem a s moderní hudbou – bohaté technické i výrazové schopnosti jim dali především Ivona Jeličová (Maryša), Marek Kašparovský (Francek), Miroslav Hradil (Vávra) či Radim Kubeček (Lízal). Zapálený tvůrčí zájem pro klasickou látku nesporných kvalit demonstrovala spolupráce napříč generacemi – s režisérem Janem Burianem, s jedním z nejzkušenějších českých scénografů Janem Duškem nebo výtvarnicí kostýmů Monikou Kletečkovou.

Znovu tedy zvítězila setrvale vysoká úroveň plzeňského baletu. Souboru, který navíc opět vystihl žánr a styl hudby i libreta. Silný příběh, invenční ztvárnění, zážitek…

Autor: Petr Dvořák

16.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Fotbalisté Viktorie Plzeň po výkonu plném chyb prohráli v Lucernu v utkání Evropské ligy FC Luganu 2:3.
1

Viktoria padla, finiš přišel pozdě

Skříňky do škol

Školní děti dostanou skříňky z Lidu

Vencu posadím na zadek, říká boxer Pavel Šour

Plzeň - Souboj Pejsar vs. Šour o boxerský pás mistra ČR v těžké váze profesionálů bude v prosinci.

OBRAZEM: Měli byste opravit Míčovnu, vzkázal prezident v Horšovském Týně

Horšovský Týn – Jedinou oficiální zastávkou prezidenta Miloše Zemana na Domažlicku při nynější návštěvě Plzeňského kraje byl čtvrteční osmdesátiminutový pobyt v Horšovském Týně.

Divadelník Budil má výročí

Plzeň – Dnes (19. října) uplyne 170 let od narození Vendelína Budila, muže, který je patronem plzeňského divadla.

SOUTĚŽ o vstupenky na Medeu

Plzeň – Velké divadlo uvede zítra od 19 hod. operu Medea v titulní roli s Ivanou Veberovou. Deník ve spolupráci s Divadlem J. K. Tyla v Plzni připravil pro své čtenáře soutěž o vstupenky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení