Není proto divu, že hlavní představitel Milan Kňažko získal za roli herce Jona Cenu Thálie 2016. Plzeňané uvidí toto představení už za tři týdny v Měšťanské besedě. Vstupenky jsou stále v prodeji.

Představení začíná úryvkem ze Shakespearova Kupce benátského. Konkrétně pak monologem proslulého Žida Shylocka, za něhož je přestrojen Milan Kňažko. Po chvíli totiž masku sundá a přejde do civilního projevu. Z něj divák zjišťuje, že Kňažko je v inscenaci hercem Jonem a že děj se odehrává na jakési divácké besedě po vynucené derniéře Shakespearovy hry na nejmenovaném festivalu. Na něm se Kupec benátský měl hrát ještě dva týdny. Organizátoři jej ale z programu stáhli dříve kvůli protestům, které hlavně Jona obviňují z antisemitismu. Beseda s diváky vedená Jonem se pak stává drsnou obžalobou absolutizované politické korektnosti. Pro účastníky besedy z ní vyplývá, že přehnaná korektnost může páchat velké škody v oblasti umění. Pro diváky celého představení, které loni nastudovalo Divadlo Na Jizerce, z ní ale vyplývá, že nedozírné škody může páchat prakticky všude. Podle šéfa Divadla Na Jizerce a producenta hry Jana Hrušínského jsou antisemitismus a přehnaná politická korektnost dvě věci, které nyní negativně ovlivňují světové dění. „Bourají hodnoty, ke kterým jsme se tak dlouho upínali a toužili po nich, když jsme žili v totalitním režimu a snili o západním světě. Teď, když k západu patříme, přehnaná politická korektnost Evropu téměř bourá,“ uvedl Hrušínský, který se s Kňažkem setkal v přímé spolupráci a s monodramatem vůbec poprvé. Více méně nešťastnou náhodou. Původně chtěl principál hru uvést v hlavní roli se svým dlouholetým přítelem nedávno tragicky zesnulým hercem Janem Třískou. Kvůli autohavárii a léčení se ale Tříska musel role vzdát. Jako ideálního 'náhradníka' pak Hrušínský oslovil slovenskou hereckou legendu Milana Kňažka, který roli nastudoval v češtině.