Je třeba zdůraznit, že jednou ze tří představitelek titulní role bude česká sopranistka světového jména Eva Urbanová. Než přijala roku 1990 angažmá v Národním divadle v Praze, byla v letech 1987 až 1991 sólistkou operního souboru právě v Plzni. Přes úspěchy v Metropolitní opeře v New Yorku či milánské La Scale žije dodnes ve Vrčeni u Nepomuku, ale na plzeňskou scénu se vracela pouze výjimečně jako vzácný host vždy jediného představení. Po dvaadvaceti letech tady však nastudovala roli pro celou inscenaci. Pouliční zpěvačkou Giocondou bude v alternaci s Petrou Alvarez Šimkovou a Ivanou Veberovou. Vrátí se tak k postavě, kterou již  vytvořila v Berlíně, Montrealu a především v La Scale s argentinským tenoristou José Curou.

Poprvé vstoupila La Gioconda na jeviště Divadla J. K. Tyla téměř na den přesně před čtyřiceti lety. Nově dílo z roku 1876 připravili dirigent Tomáš Brauner a režisér Oldřich Kříž. „Na této opeře zaujme nejen výborně napsaná hudba, ale i strhující dramatický příběh odehrávající se v Benátkách 17. století," podtrhuje dramaturg plzeňského operního souboru Zbyněk Brabec. „Hudba Amilcara Ponchielliho je charakteristická svojí typickou italskou melodičností a barvitou instrumentací," shrnuje dirigent Tomáš Brauner. Režisér Oldřich Kříž hovoří o Giocondě jako o „skvěle napsaném nadčasovém dramatu". Před premiérou řekl: „Spolu s inscenačním týmem jsem se snažil zdůraznit v příběhu dvě základní linie: až patologickou touhu Giocondy po sebeobětování a brutálně tvrdý systém vlády Rady deseti v Benátkách."

Amilcare Ponchielli, kterého ctil i jeho současník Giuseppe Verdi, podporoval podle historických pramenů nezištně mladší komponisty, ač vlastně své budoucí konkurenty – třeba Giacoma Pucciniho nebo Pietra Mascagniho. V Plzni zazní nyní La Gioconda v italském originále, tedy s textem Arriga Boita, mimo jiné skladatele slavné opery Mefistofeles. Jako autor libreta se však skryl za pseudonym Tobia Gorrio. Vyšel z romantické hry Angelo od Victora Hufa, takže La Gioconda obsahuje divácky velmi oblíbené atributy 19. století – nešťastnou lásku, intriky, despotickou šlechtu, inkvizici. Kdokoliv mohl napsat anonymní udání na kohokoli. A to v Itálii před čtyřmi staletími v opeře La Gioconda.

Eva Urbanová, čestná členka Divadla J. K. Tyla, o Giocondě

„Je to silný příběh ženy, která všem dávala lásku a radost, ale sama jí dostávala hrozně málo. Na ni prostě štěstí a láska nezbyly. Mimořádně obtížné je celé čtvrté jednání. Na celou dobu opery si interpretka musí dobře rozvrhnout síly, dávat si pozor, aby čtvrté jednání zvládla. Já mám takové role ráda a považuji je za výzvu."

La Gioconda 2012

Premiéra 2. 6. 2012 ve Velkém divadle v Plzni. Dirigent Tomáš Brauner. Režie Oldřich Kříž. Scéna Daniel Dvořák. Kostýmy Jan Kříž. Sbormistr Zdeněk Vimr. Choreografie Jiří Pokorný.

V hlavních rolích:
La Gioconda / Eva Urbanová, Petra Alvarez Šimková, Ivana Veberová
La Cieca, slepá matka / Petra Vondrová, Eliška Weissová
Alvise Badoero / Pavel Horáček, Pavel Vančura
Laura Adorno, jeho žena / Ivana Šaková, Jana Tetourová
Enzo Grimaldo / Jan Adamec,Rafael Alvarez,Nikolaj Višňakov
Barnaba, písničkář / Martin Bárta, Richard Haan
Zuane, veslař / Tomáš Bartůněk, Oldřich Kříž
Isepo, písař / Jan Ježek, Juraj Nociar