VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Katja Beer: Salome dostala všechno kromě lásky

Plzeň - V titulní roli nové inscenace slavné Straussovy opery Salome, která má zítra premiéru v Divadle J. K. Tyla v Plzni, se publiku představí vynikající německá sopranistka Katja Beer. Je stálým hostem berlínské Komické opery, ale zná ji publikum i v zámoří. Plzeňské nastudování pro ni není prvním setkání s touto pěvecky i herecky mimořádně náročnou rolí.

27.3.2009
SDÍLEJ:

Německá pěvkyně Katja Christine Beer (na snímku) vytvoří v plzeňském Velkém divadle titulní roli v opeře Richarda Strausse SalomeFoto: Archiv

Poprvé jste zpívala Salome v roce 2004 koncertně, jevištně o dva roky později v Görlitzu. Jak tuto složitou postavu i celé dílo vnímáte?
To je jednoduše znějící otázka, na kterou lze ale jen těžko odpovědět. Když posloucháte poprvé příběh Salome – nejčastěji od Oscara Wilda, tak jste nejprve zděšena, jak krutá a pomstychtivá tato mladá, hezká princezna je. Ale čím více se budete zabývat rolemi, textem a nesmírně mnohavrstvou hudbou Richarda Strausse, tak začnete s tímto mladým děvčetem soucítit. Nebyla nikdy vychovávána jinak než tak, že dostala všechno, co chtěla.Všechno, kromě lásky. Nikdo toto děvče nemiluje, matka využívá její krásu, aby si za– opatřila pevné postavení u dvora, Herodes ji miluje incestně a chce se s ní jen „obveselit“. Narraboth ji zbožňuje na dálku. To všechno není láska. Když potom poprvé potká jiného člověka, který není od dvora, tedy Jochanaana, zamiluje se s plnou prudkostí první lásky. A tato láska je hrubě odmítnuta. To urazí tuto rozmazlenou osamělou mladou ženu a z této urážky se zrodí přání po pomstě.

Co je na roli Salome nejtěžší?
Nic není těžké, když najdete ve svém vlastním životě jen docela malinkou situaci, která je přibližně podobně pěkná nebo bolestná jako to, co se má na jevišti představit transparentně. Milovali a nenáviděli jsme již všichni. Vraždili, bohu díky, méně, ale návaly vzteku nebo nenávisti známe určitě také všichni.

Jaká pro vás byla cesta ke Straussově hudbě?
Měla jsem to štěstí, že mi byly nabídnuty Straussovy Čtyři poslední písně stejně jako Salome. Mohla jsem se seznámit s touto hudbou za pomoci velkých dirigentů, kteří do mne vložili velkou důvěru. Nikdy jsem tuto hudbu nepovažovala za komplikovanou. Vyrostla jsem sice s Bachem, ale stejně tak jsem zpívala i současnou hudbu.

Ve vašem repertoáru najdeme i Mařenku ze Smetanovy Prodané nevěsty či Káťu Kabanovou Leoše Janáčka. Jaký je váš vztah k české hudbě?
Nádherná, jednoduše nádherná. Co se k tomu dá ještě více říct?

Je vám bližší Smetana nebo Janáček? Byla jste interpretkou sopránového partu i v Janáčkově Glagolské mši.
To je, jako by se vás někdo coby milovníka květin ptal, jestli se vám líbí víc růže nebo hyacinty. Oba skladatelé, stejně jako obě květiny, jsou své vlastní světy. Pro svůj hlas nacházím více partů u Janáčka, ale to má souvislost s mým hlasovým oborem.

A jak jste se vypořádala s češtinou?
Na tuto krásnou řeč příliš málo… – to je upřímná odpověď. Co se týče češtiny, chci se zlepšit. My zpěváci zpíváme ve všech řečech a učíme se je foneticky bez toho, abychom jimi skutečně hovořili. Já hovořím anglicky, francouzsky, italsky a přirozeně německy. Všechny ostatní řeči se učím pro jeviště s pomocí jazykových konzultantů.

Ve vašem repertoáru jsou tři desítky rolí zahrnující například Pucciniho Tosku i Mimi či Wagnerovu Alžbětu, ale také díla Brittenova nebo Bély Bartóka. Kterého autora preferujete?
Tady jsme opět u „květinové otázky“. Můj hlas se hodí obzvlášť dobře pro Strausse a Wagnera. Ale měla-li bych se rozhodnout mezi těmito komponisty nebo například Bartókem či Brittenem…– to bych byla v pěkné bryndě! Jiný skladatel, jiný svět, jiné možnosti… Není vždy nejpoutavější ten skladatel, který se právě uvádí? To je přinejmenším v této chvíli Richard Strauss.

27.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

parlamentní volby v Horních Počernicích, 20.10.2017
SLEDUJEME ON-LINE
22

Volební místnosti se zavřely

Ilustrační foto.

Opilý řidič havaroval u Chotíkova. Nikdy si přitom neudělal řidičák

Hubník: Škoda první půle

Lugano (od zvláštního zpravodaje deníku) – Utkáním proti Luganu naskočil znovu do mužstva po dlouhé pauze zaviněné vleklým zraněním. Svůj návrat si ale kapitán Viktorie Roman Hubník představoval určitě jinak. Jeho tým prohrál v Luganu 2:3 a ani on sám neměl svůj den.

Volební účast v Plzni se pohybuje kolem 60 procent

Plzeň - V parlamentních volbách 2017 šlo v Plzni k volebním urnám kolem 60 procent voličů.

Sportovci bez šance na úspěch

Plzeň - Podle jmen by se mohlo zdát, že sestavili dobrý tým, který může porážet své soky.

SOUTĚŽ o vstupenky na Tátu

Plzeň – Celosvětově úspěšná one man show Táta o tom, jak lze s humorem zvládnout období před narozením dítěte a po něm, se stala vedle Cavemana jednou z programových stálic Měšťanské besedy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení