Založeno bylo v lednu roku 1991 a letos v létě uplynulo pětadvacet let od vydání prvního 'avikovského' hudebního nosiče; své písničky na ně nahrálo Duo Komáři, které tvoří Béďa 'Šedifka' Röhrich a jeho syn Michal. Od té doby firma vedená Jiřím Slámou mapuje nejen hudební dění v plzeňském regionu. Za tu dobu má na svém kontě více než čtyři sta titulů. „To je zhruba patnáct nových titulů do roka," konstatuje majitel firmy Jiří Sláma. A právě na závěr letošního roku plzeňský AVIK vydává hned dva tituly.

Nové tituly

Album Plzeňská scéna bude pokřtěno v sobotu 3. prosince v Divadle pod lampou. „Jde o reedici stejnojmenného, dnes již kultovního LP, které znova vychází po naší pětadvacetileté činnosti. Album vydáváme v limitované edici tří stovek vinylů. Vychází tedy původní analogový záznam i s původní fotkou Josefa Kůdy na přebalu," představuje 'novinku' Jiří Sláma. Dosud tato nahrávka z počátku roku 1992 byla považována za nesehnatelnou raritu. Zní na ní písničky kapel Požár mlýna, DDŽ, Bradavice a E!E. „Mezi aktivní patří v současné době již jen poslední dvě jmenované party a obě v Divadle pod lampou vystoupí," zve Jiří Sláma a dodává, že fanoušci plzeňské scény se mohou těšit také na video z archivů a stylovou afterparty.

Druhou novinkou Aviku je oblíbené Plzeňské strašení, tentokrát počtvrté a naposledy. Nové CD uzavírá cyklus plzeňských pověstí autorů Markéty Čekanové a Zdeňka Zajíčka. Mluvené pověsti v podání Martina Stránského a Antonína Kašky jsou proložené tematickými písněmi od plzeňských interpretů, např. skupin Démophobie, Perníková chaloupka, Navzájem a mnoha dalších.

Ohlédnutí a současnost

„Když jsem začínal, rozhodně by mě nenapadlo, že vydáme čtyři stovky titulů a pojedeme dál," říká Jiří Sláma. Dodává však, že AVIK se za dobu své existence musel vyvíjet, aby na trhu obstál. „Zpočátku jsme byli zaměřeni téměř výhradně na regionální kapely. V současné době je situace na trhu taková, že spousta menších vydavatelství zmizela, nezmizely však kapely. Pro velká vydavatelství jsou kapely v regionech nebo začínající skupiny malé ryby, takže se na nás často obracejí muzikanti z jiných krajů," poznamenává Jiří Sláma. Připomíná, že se mění i podmínky prodeje: „Nejprve jsme muziku i mluvené slovo vydávali na LP a kazetách, pak na cédéčkách. Kapely teď upřednostňují online prodej, tedy to, že si hudbu za určitý poplatek může zájemce stáhnout do počítače, nebo streamování, což je jakási online knihovna, kterou může za poplatek zájemce navštěvovat a poslouchat muziku, kterou si vybere, nemůže ji však stahovat. „Vracíme se ale zpět k výrobě vinylu. Jen letos jsme na tomto nosiči vydali čtyři alba," uvádí Jiří Sláma.

Podle Jiřího Slámy AVIK v poslední době zaznamenal zvýšený zájem o mluvené slovo. „Třeba v roce 1998 jsme vy-dali album, na němž Miroslav Horníček čte ze své knihy Saze na hrušce. Tehdy to takové terno nebylo, ale nedávno jsme nahrávku vydali znovu a prodává se. Myslím, že je to i díky rozvoji online prodeje a také tím, že veřejné čtení knih se stalo módní záležitostí," míní majitel AVIKu. Dalším starším titulem, který má vydavatelství stále ve své nabídce, je S vůní šminek a benzínu, na němž vyprávějí Jana Hlaváčová a Luděk Munzar.

„Naším kmenovým hercem je však Martin Stránský, kterého mohou posluchači slyšet právě na čtvrtém Plzeňském strašení. Hned po škole u nás začal s dabováním a spolupracujeme s ním už více než dvacet let," připomíná Jiří Sláma.

Vydavatelství spolupracuje s nahrávacím studiem Ex-Avik, které vede Pavel Brom, a s Přemkem Haasem jenž se stará o mastering nahrávek.