Vilém Veverka● Narodil se v roce 1978
● Na pražské konzervatoři studoval u významného pedagoga F. X.Thuriho
● Ve studiu pokračoval na HAMU v Praze a na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně, kde byl žákem Dominika Wollenwebera, člena Berlínské filharmonie.
● Své vzdělání dále zdokonaloval u předních světových hobojistů: Jean-Louis Capezzaliho, Albrechta Mayera, Maurice Bourgua, Heinze Holligera a Hans-jörga Schellenbergera.
● Účinkoval v proslulé Berlínské filharmonii.
● Jako sólista vystupuje např. s Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno, FOK, SOČR… Ze zahraničních orchestrů koncertoval např. s Tokyo Philharmonic Orchestra, Bayerisches Kammerorchester či Budafok Orchestra Budapest.
● V českých premiérách provedl řadu náročných skladeb druhé poloviny 20. století.
● Nahrál řadu alb se soudobou i starou hudbou.
● Získal řadu prestižních mezinárodních hudebních ocenění.
● Působí jako pedagog.
● Věnuje se také fotografování a horolezectví.

V Mariánské Týnici vystoupíte se souborem Ensemble 18+, s nímž jste loni pro Supraphon připravil album barokních hobojových koncertů. Znamená to, že skladby, které jste nahráli na toto album, zazní naživo i v Mariánské Týnici?

V Mariánské Týnici zahraji skutečně barokní koncerty pro hoboj a smyčce, které jsme s Ensemble 18+ nahráli pro Supraphon. Posluchači se tak mohou těšit na to, co je z mého pohledu to nejkrásnější z barokního hudby. Koncerty pro hoboj autorů, jako byli Vivaldi a Bach, nabízejí posluchači, ve zkratce řečeno, hudbu hlubokou i virtuózní. Jinými slovy je to hudba nejen pro tzv. fajn-šmekry, ale je přístupná i těm, kteří přijdou na koncert třeba vůbec poprvé a budou konfrontováni s artificiální hudbou (pozn. redakce: hudba, která si klade vysoké umělecké a estetické cíle). Domnívám se, že právě v tom je genialita těchto autorů.

Název souboru, s nímž koncertujete, může evokovat, že jde o něco dětem a mládeži nepřístupného. Co spojení '18+' v názvu znamená?

Přesně tak reagoval i můj bývalý pedagog Dominik Wollenweber, který se mnou na albu ve dvojkoncertu A. Vivaldiho účinkuje. Hudba Ensemble 18+ je však mládeži přístupná. Spojení '18+' znamená, že se soubor takřka výhradně specializuje na hudbu pozdního baroka, respektive ranného klasicismu, tedy od 18. století výše. V tom tkví síla tělesa, které spojuje výrazně disponované interprety na smyčcové nástroje.

Ve svém životopise uvádíte, že se mimo jiné zabýváte i poučenou interpretací staré hudby…

Pod pojmem poučená interpretace chápeme autentický výklad textu. Jinými slovy jde o schopnost interpreta realizovat hudbu různých hudební stylů tak, jak se prováděla v době svého vzniku. Říkám to trochu zjednodušeně, přesto věřím, že srozumitelně.

Když jste přijímal nabídku na koncertování na Letním barokním festivalu, zajímal jste se o jeho koncepci a dramaturgii?

Vždy se zajímám o to, jak se festival profiluje, dramaturgicky i jinak. Ostatně pak právě díky tomu mohu nabídnout ten optimální hudební projekt. Druhá věc je ta, že platforma s Ensemble 18+ s názvem Oboe Concertos, je natolik atraktivní i díky své univerzálnosti. Dramaturgie se dá napasovat jak na festival, který se specializuje pouze na starou hudbu, tak na festivaly, které jsou méně vyhraněné. Přičemž vyhraněnost ted' nemyslím jako nějaké hodnocení kvality. Myšlenka několikatýdenního festivalu je velmi smělá. Naše doba si žádá především smělé myšlenky, protože právě ty mají právo na život. Sám mám k západním Čechám hezký vztah. Jednak zde má táta v pohraničí víkendový dům, rád se také vracím na místa, jako jsou Mariánské či Františkovy Lázně.

Je hoboj nástrojem, na němž se v baroku často hrálo?

Hoboj byl v barokní éře prominentním nástrojem. Neobešla se bez něj žádná kapela. Vezměme také v potaz, kolik sólových koncertů bylo hoboji věnováno. Bez hoboje si nelze představit ani tvorbu J. S. Bacha – jeho kantáty a oratoria. Jinými slovy, hoboj byl vedle houslí klíčovým sólovým nástrojem této éry, skutečným králem.

Můžete prozradit, na jaký nástroj v Mariánské Týnici zahraje?

V Mariánské Týnici zahraji na moderní nástroj. Ve finále by nemělo být rozhodující, zda mám v ruce moderní hoboj, nebo barokní kopii. Nakonec hraji přeci především pro své publikum, ne pro hudební vědce. A to říkám přesto, že se snažím o maximálně realistické podání, myslím tím onen autentický charakter interpretace. Snažím se k publiku promlouvat hlasem autora, jde však o můj výklad autorova textu.

Kromě poučené interpretace staré hudby se také zaměřujete na hudbu současnou a avantgardní. Je pro vás jako interpreta těžké mezi těmito 'mody' přepínat nebo si jsou v něčem podobné?

Fascinují mě z nějakého důvodu krajní polohy, někdo by možná řekl extrémy. Je tedy logické, že se věnuji i hudbě současné. Navíc mi jde o komplexní pojetí hud-by, respektive propaguji hoboj primárně jako sólový nástroj. A renesance sólového hoboje přišla právě po roce 1945. V druhé polovině 20. století vznikla celá řada celých koncertantních opusů pro sólový hoboj. Bez toho bych nemohl existovat. Že jde oba póly spojit, se přesvědčili posluchači na letošním festivalu Pražské jaro, kde jsme vystoupili s Ensemble Berlin–Prag a v rámci jednoho večera provedli jak hudbu Bacha, Zelenky a Couperina, ale i autory poválečné evropské avantgardy. Nehledal bych podobnost za každou cenu, propojení se zkrátka nabízí, je to jakýsi logický krok, ukázat nové možnosti dramaturgie a obsáhnout hudební historii od A po Z. Takový je úkol interpreta ve 21. století…

Vypravte se po kraji a ochutnejte baroko všemi smysly

Plzeňský kraj – V areálu Muzea a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici, v objektu, jenž býval probošstvím Plaského kláštera a který navrhl slavný barokní architekt Jan Blažej Santini, bude ve středu slavnostně zahájen Letní barokní festival. Ten pod záštitou Plzeňského kraje navazuje na loňský úspěšný projekt 9. týdnů baroka.

Středeční program začíná již ve 13:30 hod. slavnostním otevření Centra baroka v Mariánské Týnici. To se zaměří na tři priority – poznání, prezentaci a péči o tento specifický obor kulturního dědictví, které patří k základním charakteristikám Plzeňského kraje. Po otevření cetra bude ve středu také slavnostně zahájena výstava Baroko a jeho svět, která představí odkaz architekta Santiniho. Součástí středečního slavnostního odpoledne v Mariánské Týnici budou kromě přednášky a prohlídky i beseda Jak se vařilo v čase baroka, spojená s ochutnávkou. Vystoupí také Plzeňský fanfárový orchestr a soubor Arwen. Vrcholem dne bude od 19 hod. koncert hobojisty Viléma Veverky a souboru Ensemble 18+, vše uzavře barokní ohňostroj.

Z Plzně bude do Mariánské Týnice vypraven na podvečerní program autobus. Vyjíždí v 15:30 hod. z náměstí Republiky od Informačního centra.

Letní barokní festival potrvá v Plzeňském kraji až do konce srpna. Na jeho programu se podílí řada místních organizátorů.

Festival se bude konat např. ve Stříbře, Mlázovech, Sušici, Vejprnicích, Svojšíně, Klatovech, Rab-štejně nad Střelou, Vrčeni, Manětíně, Přešticích či Úterý nebo Chudenicích.