Pozornost odborné poroty vzbudili svými loňskými mimořádnými jevištními výkony na prknech DJKT Jana Foff Tetourová rolí Amneris ve Verdiho opeře Aida, Ivana Veberová jako Mařenka ve Smetanově Prodané nevěstě a Richard Ševčík v titulní roli Spartaka ve stejnojmenném baletu Arama Chačaturjana. První dvě jmenované získaly nominaci v oboru opera – ženy. Richard Ševčík v oboru balet a pantomima a jiný tanečně dramatický žánr – muži.

Ivana Veberová

Pěvkyně Ivana Veberová letos slaví malé jubileum, členkou opery DJKT je sice teprve devět let, ale poprvé na zdejších prknech zpívala právě před deseti lety, kdy se plzeňskému publiku představila jako Mařenka ve Smetanově Prodané nevěstě. Tehdy jí bylo dvacet let.

„Rozdíl je to veliký, protože před deseti lety jsem vstupovala do již zaběhnuté inscenace a Mařenka byla moje první role na jevišti," vzpomíná Ivana Veberová a dodává, že jejímu prvnímu vystoupení předcházela pouze jediná zkouška s režisérem: „A já jsem nevěděla, jak to mám hrát, jak vyjádřit nějaké vnitřní pocity…"

Po deseti letech je však situace úplně jiná. Podle odborné poroty si Ivana Veberová nominaci vysloužila za to, že vystihla Mařenku jako holku, která má už nejvyšší čas na vdávání, žárlivě si svého fešáka střeží a pragmaticky chápe, že láska prochází žaludkem. Pro takové pojetí má její sytý mlado-dramatický soprán tu správnou míru průraznosti ve výrazové škále od energické umanutosti po dojemné lkaní nad Jeníkovou domnělou věrolomností. „Teď, s desetiletou praxí a rolí důkladně nastudovanou, jsem už přesně věděla, o čem to je, nemusela jsem přemýšlet nad zpíváním, takže si konečně Mařenku opravdu užívám," poznamenává ke své nominaci Ivana Veberová.

Jana Foff Tetourová

Také v případě Jany Foff Tetourové jde již o druhé setkání s rolí, za níž získala nominaci na Cenu Thálie. Amneris v Aidě Jana Foff Tetourová poprvé v Plzni zpívala před patnácti lety.

Porota si na jejím výkonu cení především jejího intenzivního prožitku. „Zkušená sólistka plzeňské opery podala v postavě princezny Amneris v inscenaci mladého režiséra Tomáše Pilaře přesvědčivý portrét vášnivě zamilované, leč nemilované egyptské princezny. Role zastihla umělkyni na vrcholu uměleckých sil. Vytvořila v ní jednu ze svých nejlepších postav," uvádějí porotci ve zdůvodnění své nominace.

Jana Foff Tetourová o roli Amneris říká, že z ní má úžasný pocit: „Je to jedna z nejtěžších mezzosopránových rolí, velice komplikovaná a náročná hlavně na herecké ztvárnění. Při každém představení hledám nové výrazové prostředky a pořád v ní díky její mnohovrstevnosti objevuji něco nového. Jako vládkyně je Amneris zvyklá vydobýt si všechno, co si zamane. Jako žena ale zjišťuje, že lásku milovaného muže jí nezajistí moc ani bohatství. Její prozření přichází pomalu a bolestně. Teď s odstupem let se mi to hraje krásně díky všem prožitým prohrám i vítězstvím, která tu mohu zúročit."

Richard Ševčík

Talentovaný tanečník Richard Ševčík pomalu završuje deset let plzeňského angažmá. Přímou nominací na Cenu Thálie získal už před pěti lety za roli Quasimoda v baletu Zvoník od Matky Boží. Od téhož roku se Richard profesionálně věnuje i své další lásce – choreografii. Kromě prací pro operu a muzikál vytvořil i dva celovečerní balety: Sen noci svatojánské a Obraz Doriana Graye.

Podle poroty, která jej na Cenu Thálie nominovala, má Richard Ševčík pro titulní roli v dynamickém baletu Spartakus řadu předpokladů: „Vládne energickými skoky i obdivuhodnou rotační technikou. Jeho výkon, který je takříkajíc ´na maximum´, je hlavní devizou plzeňské inscenace."

Sám Richard Ševčík poznamenává, že ve Spartakovi vidí každý velikánského ´svalouše´: „Já si ale myslím, že o tom to není. Je mi proto blízké režijní pojetí Jiřího Pokorného. Ano, Spartakus je bojovník a vůdce, ale to neznamená, že se mu vyhýbají pochyby a strach. Je také mužem toužícím po klidném životě po boku milované ženy. Jako tanečník se snažím odvést práci na maximum. Přál bych si, aby můj výkon byl stoprocentní a divák z něho dostal ten prožitek, jaký dostat má. Ať jsem Spartakus nebo někdo jiný, chci zůstat i sám sebou: vždycky musí být v té postavě přítomen také Richard Ševčík."