VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zdá se mi, že ještě stále pobíháme po pralese a šílíme

PLZEŇ - Plzeň by si zasloužila novou moderní koncertní síň. Zájem ze strany publika o koncerty je obrovský. Nový sál by významně zvýšil prestiž města, říká houslistka Gabriela Demeterová

30.1.2008
SDÍLEJ:

Gabriela Demeterová.Foto: Jan Starý

Gabriela Demeterová je žena činu. Jak říká – musí stále hledat něco nového. A tak se světoznámá houslistka sbírající ocenění doma i v zahraničí zabývá i historií, památkami a je přesvědčena, že jednou bude mít své žáky, aby mohla předávat zkušenosti. „Stejně, jako je mně předávali jiní,“ vysvětluje. Hraje také jako jedna z mála interpretů na housle i na violu. Dnes se představí publiku v Plzni koncertem v rámci 28. ročníku festivalu Smetanovské dny. Program je sestaven výhradně ze skladeb Antonia Vivaldiho a připomene 330. výročí jeho narození. „Vivaldiho Čtvero ročních dob jsem si udělala během let hodně po svém a moc se těším, že je můžeme v Plzni s Collegiem hrát,“ zdůrazňuje.

Váš plzeňský koncert je míněn jako pocta Vivaldimu. Vystupovat zde budete se svým Collegiem Gabriely Demeterové. Kdy jste vlastně soubor založila?

Je to už čtrnáct let, kdy jsem založila ten první. S tím jsem hrála deset let, pak jsem musela trochu reorganizovat lidi a vytvořila jsem tým, který mám dnes. Změnila jsem tehdy i název na Collegium Gabriely Demeterové. Je to ansámbl, který mi v podstatě plní mé barokní sny. Ačkoliv ten plzeňský koncert je čistě monotematický, Collegium není specializováno na baroko. Na jiných koncertech hraji například v první části barokní repertoár a v druhé romantický. Skladby mám speciálně zaranžované pro tento desetičlenný smyčcový ansámbl.

Řekněte něco bližšího o členech souboru.

Je to soubor lidí, kteří jsou buď koncertními mistry v našich předních orchestrech nebo jsou komorními hráči v našich předních komorních ansámblech. Všichni to děláme pro radost. Oni odpočívají tímto způsobem od své repertoárové vytíženosti, a navíc se tu také mohou realizovat.

Není tak trochu vaším osudovým autorem J. S. Bach? V roce 1993 jste na mezinárodní soutěži Yehudi Menuhina v Anglii získala kromě všech hlavních cen a titulu absolutního vítěze i zvláštní cenu za nejlepší interpretaci Bachových děl.

Je to takový můj terapeut. K Bachovi jsem vždycky tíhla podvědomě. Je to dokonalá a nadčasová hudba, mám k ní dokonalý respekt i úctu. Když si chci odpočinout a s houslemi v ruce srovnat myšlenky, hraju Bacha. Je to absolutní hudba, byl geniální a tvořil s obrovskou vnitřní pokorou. To je asi důvod, proč nás Bach uchvacuje. Je to trvalá hodnota. Ale jinak mám ráda i spoustu dalších autorů. Vždycky mě bavilo střídat styly i autory.

Měla jsem dojem, že se zaměřujete na baroko.

Baroko mám jako koníčka. Seberealizuji se v něm a odpočívám u něj od hudby 20. a 21. století. V té se už objevuje spousta disonancí. Struktura barokní hudby je naprosto čitelná, je tam řád, harmonie, ale přitom je tam prostor pro improvizaci, tedy vlastní invenci.

Na housle jste se učila od tří let. Nenapadlo vás někdy hrát na jiný hudební nástroj?

Ne. Tím, že jsem z rodiny houslistů – rodiče i prarodiče z matčiny strany byli hudebníci a hráli na housle, bylo všechno dané jaksi dopředu. Záleželo jen na tom, jaký budu mít talent. A když se ukázalo, že mi to jde, nebyl důvod uvažovat o změně. Housle jsou tak náročný nástroj, že dělat současně dobře ještě něco jiného dost dobře nejde.

Nechtěla jste někdy přestat?

Samozřejmě, že mě to někdy nebavilo a museli mě doma nutit. Měla jsem takové klasické dětství – cvičilo se i o prázdninách, děti na mě pohvizdovaly, abych šla ven, a já musela hrát. Měla jsem omezený časový limit, kdy můžu běhat venku a v jistém slova smyslu jsem žila v určité izolaci. Patřím přesně k těm dětem, které přijdou o dětství, a jsou proto také určitým způsobem vyčleňované ze skupiny. Na základní škole jsem byla prostě jiná. Měla jsem i jiný režim, i v rámci školní výuky jsem chodila v týdnu na hodiny a na přípravku na konzervatoř. Tím jsem promeškala i události ve třídě. A vadilo mi to. Nejspokojenější jsem byla až na konzervatoři.

Tam jste konečně zapadla mezi okruh lidí se stejnými zájmy…

Ano, měla jsem jiné kulturní zájmy než moji vrstevníci na základní škole a až na konzervatoři jsem se obklopila lidmi stejně starými jako já, kteří vyznávali obdobné kulturní hodnoty. Člověk, který vyrůstá v konzumním proudu a jehož rodiče nemají vztah ke klasice a kultuře obecně, nemůže za to, že se mu zdá hezké to, co slyší v rádiu. Mě diskotéka nezajímala, protože jsem byla vychovávána natolik kvalitní hudbou, že tehdejší populární hudba pro mě byla brak. Vyrostla jsem na Voskovcovi a Werichovi, na operetách a muzikálech.

Jak je to s povědomím o klasické hudbě mezi dětmi dnes?

Obávám se, že se vytrácí. Ale jsem optimista a myslím si, že se k tomu vrátíme zpátky. Zdá se mi totiž, že jsme pořád ve stádiu “vypuštění z voliéry“ a ještě pobíháme po pomyslném pralese a šílíme. Určitě se vrátí hudební výchova do školství ve větším rozsahu. Tudy, kudy se nyní státní školství vydalo, cesta nevede. Hodiny hudební výchovy se omezily a normální děti pomalu ani nevědí, kdo je Bedřich Smetana a co je cyklus Má vlast. Když jim řeknete Blaník, oni odpoví “kino na Václaváku“. Je samozřejmě fakt, že dřív jsme se při hudební výchově učili Internacionálu, což byl také paskvil. Ale hudební výchova by měla být součástí základního vzdělání.

Jakou roli v tom hraje rodina?

Je to hodně o rodině. Tam to všechno začíná a nelze to jen házet na stát a školství. Když nás rodiče vezmou jako malé děti do divadla, naučí nás jak se tam chovat, jak se oblíknout a zprostředkují nám kulturní zážitek. A čím dřív, tím líp – dětská divadla, loutkové scény. Jde o to, aby se děti naučily chodit do divadla a brát to jako přirozenost a samozřejmost. Stejně jako se naučíte čistit si ráno i večer zuby. A nejen divadlo nebo koncert, ale i kino. Já sama chodím strašně ráda do kina. Odreagovávám se tam.

Co vás vedlo k tomu, že jste začala studovat před šesti lety hru na violu?

Viděla jsem v tom další výzvu. Já mám výzvy ráda a vždycky si před sebe kladu nějaké Mount Everesty. Dříve v 17. a 18. století byla běžná praxe, že houslista ovládal současně hru na housle i violu. Dnes je viola upozaďována a já jsem si říkala, že je to škoda. Přitom pro violu jako sólový nástroj byla napsáno spousta krásných věcí a mě hlavně fascinuje její zvuk. Mám totiž nesmírně ráda zvuk violoncella a viola je takový přechod mezi houslemi a violoncellem. Když jsem zjistila, že mi to jde, chtěla jsem posluchačům nabídnout něco nového. Takže na některých koncertech střídám housle i violu, aby mohli lidé porovnat zvuk obou nástrojů i kompozice. Natočila jsem i dvě desky v kombinaci housle, viola a obě mají nesmírný ohlas. I v zahraničí. Mám z toho velkou radost.

S barokem je spjat i festival Barokní perly Gabriely Demeterové, zaměřený nejen na podporu mladých hudebníků, ale i na podporu rekonstrukce historických objektů, v nichž se koncerty konají. Kvůli opravě památek jste založila i nadační fond. Co vás k tomu vedlo?

Mám za sebou šest let intenzivní práce na vlastním festivalu, teď jsem si musela dát z časových důvodů pauzu. Jsem ráda, že jsme benefičními akcemi mohli současně zprostředkovat mnoha lidem poslech krásné hudby a přivést na koncerty i vynikající zahraniční interprety. A podpořit tím také spoustu památek v západních Čechách, i když v tomhle směru musí samozřejmě udělat hlavní věc stát, nemůžeme jej suplovat. Ale my máme v republice tolik krásných kulturních památek a ani si jich nevážíme. A to je důvod, který mě k myšlence uspořádat takový festival přivedl.

Zprostředkovali jste tak i hudbu novým posluchačům.

Přesně tak. Každý nemůže jet za hudbou do Rudolfina. A tak jsme přijeli my. Když se třeba v kostelíku v Kozojedech udělal koncert a lidé stáli i venku… , tak to byla neopakovatelná atmosféra.

Existuje jedno určité místo, kde ráda hrajete?

Ne. Každý kostel, klášter, koncertní síň – všechno má své vlastní charisma. Stejně jako ráda střídám druhy koncertů i skladatele, tak střídám ráda i prostory. Otevírám se všemu a vážím si všech míst. Stejně krásné je pro mě hrát v Rudolfinu, v kostele v Kozojedech nebo kostelíku v Čečovicích.

Jak se vám hraje v Plzni?

Jezdím sem často a ráda. Plzeň je významná metropole a myslím si, že by si zasloužila krásný koncertní sál. Mohla by na tom jedině vydělat. Zájem místních lidí i posluchačů z Německa je obrovský. S novým sálem by zcela jistě stoupl i zájem ze strany interpretů. A nesmírně by to zvedlo prestiž města. A o to raději bychom se sem my muzikanti vraceli.

30.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 17 000 Kč Obsluha zemních a příbuzných strojů obsluha kolového nakladače. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Životopis zasílejte na e-mail: g.bezdekovska@tsrcr.cz, Požadujeme:, o minimálně výuční list , o strojní průkaz na kolový nakladač s hydraulickou rukou, o řidičský průkaz sk. B, C, o jeřábnický a vazačský průkaz výhodou, o paličský a svářečský průkaz výhodou, o trestní bezúhonnost, o spolehlivost, časovou flexibilitu a chuť učit se novým věcem, , Nabízíme:, o stabilní pracovní zázemí v mezinárodní společnosti, o příjemnou pracovní atmosféru, o nástup možný ihned, , Zaměstnanecké výhody: pravidelná školení a možnost zvyšování kvalifikace, - příspěvek na stravování a cestovní náhrady, - další zaměstnanecké výhody. Pracoviště: Tsr czech republic s.r.o. - 001, Jateční, č.p. 988, 301 00 Plzeň 1. Informace: Gabriela Bezděkovská, +420 602 165 921. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel střední školy 8 665 Kč Učitelé všeobecně vzdělávacích předmětů na středních školách Učitel/ka ekonomických předmětů. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 8665 kč, mzda max. 11230 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Životopis posílejte na e-mail: benesova@dopskopl.cz, Požadované vzdělání: viz. zákon o pedag. pracovních č. 563/2004 Sb. (§ 9), Vzdělání: VŠ + pedagogické minimum, viz. zákon o pedagogických pracovních č. 563/2004 Sb. (§ 9), Zkrácený úvazek - 7 hodin přímé vyučovací povinnosti týdně., Výše mzdy dle dosažené praxe. , PP na dobu určitou s možností prodloužení na neurčitou.. Pracoviště: Střední průmyslová škola dopravní, plzeň, karlovarská 99, Karlovarská, č.p. 1210, 323 00 Plzeň 23. Informace: Jana Benešová, +420 371 657 171. Výroba - Výroba Montážní dělník 12 200 Kč Montážní dělníci výrobků a zařízení Montážní dělníci výrobků a zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 55. Poznámka: Místa výkonu práce: Plzeňský kraj a Praha, Krátkodobé zaměstnání na 3 měsíce., Kontaktní osoba: Galadiuc Pavel, tel.: 773 921 601 (Po-Pá 8:00-17:00), e-mail: pavel.galadiuc@almaxwork.cz; nebo osobně na adrese Janáčkova 1883/62, Plzeň., Náplň práce: montáž a kompletace výrobku , Požadujeme: flexibilní přístup k práci, manipulační zručnost, schopnost práce ve třísměnném provozu, přesčasy. , Nabízíme: po zkušební době a zapracování navýšení mzdy.. Pracoviště: Almax work-holding, družstvo, plzeň, Janáčkova, č.p. 1883, 323 00 Plzeň 23. Informace: Pavel Galadiuc, +420 773 921 601(8:00-17:00). Zdravotnictví - Zdravotnictví Sociální pracovník 23 000 Kč Specialisté v oblasti sociální práce sociální pracovník/pracovnice. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 33000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Profesní životopis a motivační dopis , zasílejte na email: g.amblance@cppt.cz (do předmětu uveďte "výběrové řízení"), K ústnímu pohovoru pozveme e-mailem nebo telefonicky pouze vybrané kandidáty. Vyhrazujeme si právo prodloužit nebo zrušit výběrové řízení, případně pracovní pozici dočasně neobsadit., Požadujeme:, - Minimálně vyšší odborné vzdělání v oboru Sociální práce, Sociální pedagogika. Vhodné i pro studenty ukončující VŠ studium v oborech Speciální pedagogika, Adiktologie, Sociální práce, - Kladný vztah k oboru sociální práce (orientace v oboru: základní znalost dluhové problematiky, znalost metod sociální práce apod.), - Dobré komunikační schopnosti, schopnost týmové práce, spolehlivost, zodpovědnost, aktivní přístup, schopnost sebereflexe, zájem o další odborný růst, - Uživatelskou znalost práce s počítačem, , Výhodou:, - Zkušenost s prací se závislými klienty, s prací s rodinou , - Výcvik v krizové intervenci, socioterapeutický výcvik, - Zkušenost s terénní prací, - Zkušenosti se sociální prací v neziskovém sektoru, - Řidičský průkaz, Nabízíme:, - Sociální práci s patologickými hráči a jejich blízkými na 1,0 HPP na dobu neurčitou, - Motivační práci s klientem, - Dluhové poradenství, komunikaci s úřady, doprovody klientů na úřady, spoluvedení finančních deníku s klienty, návrhy řešení sociální situace klienta , - Spolupracovat na PR Ambulance tj. správa Facebooku, on-line komunikace s klienty, - Mapovat herní provozovny a spolupracovat s nimi v Plzni a okolí atp., - Samostatně a kreativně vytvářet sociální segment služeb Ambulance, , Pracovní benefity:, - Zázemí odborně profilované organizace, vzdělávání v problematice závislostí, práci pod supervizí, další vzdělávání a podporu v odborném růstu, finanční podpora ve vzdělávání 50% - 100% ceny kurzu, náhradní volna na vzdělávání, pružná pracovní doba dle dohody s vedoucím služby, Výše mzdy: 23 000 - 33 000 Kč při 1,0 HPP (dle dosaženého vzdělání a délky praxe). Pracoviště: Centrum protidrogové prevence a terapie, o.p.s.001, Tylova, č.p. 707, 301 00 Plzeň 1. Informace: Životopis, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Slovany mají nový terminál

Ilustrační foto

Vybílil kontejner ve Chválenicích

Při cestě do Říma se myli vodou z WC

Nezdice - Rodák z Nezdic na jižním Plzeňsku Jan Kaše vyrazil se svojí přítelkyní Marií do Říma. To by nebylo nic zvláštního, kdyby ovšem nešli přes 1300 km dlouhou cestu pěšky.

Požár kulturního stánku a co všechno chybí Praze: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 19. až 21. září 2018.

Plzeň byla lepší, ale se Spartou bere jen bod

Plzeň - Vyhrocený, vyhecovaný od začátku do konce byl páteční zápas mezi hokejovou Škodovkou a Spartou v Plzni.

Dětí přibývá, mateřinky v kraji jsou přeplněné

Řada mateřských škol v Plzeňském kraji byla v poslední době nucena rozšiřovat své prostory.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT