Jedním z doporučení může být, že si tuto hru Yasminy Rezy vybral pro zfilmování neméně proslulý světový tvůrce – režisér Roman Polanski. Lákavé je i to, že vznik textu inspirovala skutečná událost jako vystřižená z běžného života: dva manželské páry řeší konflikt svých synů.

Premiéra se koná v sobotu 22. února, další představení jsou na programu 4., 6. a 28. března. Slova překladu Michala Lázňovského oživují čtyři herci činoherního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni: Štěpánka Křesťanová s Janem Maléřem jako Houllierovi a Klára Kovaříková s Michalem Štěrbou coby Reilleovi. Jejich výkony modelovala do inscenace mladá režisérka Zuzana Burianová, nedávná absolventka DAMU a vnučka výjimečného českého režiséra a hudebního skladatele E. F. Buriana. Jeho vnuk Jan Burian mladší, režisérčin bratr, vytvořil pro plzeňské nastudování Boha masakru scénickou hudbu. Výtvarný ráz vtiskl inscenaci svým návrhem scény a kostýmů Ján Tereba. „Ta hra mi nedá spát, trápí mě nepříjemnými otázkami. Do jaké míry jsem tolerantní? Jak bych jednala jako rodič v té konkrétní situaci? Co sama před sebou tajím?" uvažuje nad Bohem masakru režisérka.

Yasmina Reza je přes exotičnost svého jména pařížskou rodačkou, letos pětapadesátiletou francouzskou spisovatelkou, jejíž hry byly přeloženy téměř do čtyř desítek jazyků. Z autorčiny dramatické tvorby již Divadlo J. K. Tyla uvedlo Obraz. Bůh masakru je hrou s vlastnostmi, které má bez nadsázky sám život. „Hry této autorky jsou prošpikované roztržkami, prohrami a ztrátami, pojednávají zábavně a přemýšlivě o základních lidských vášních. Jsou provokativní, humorné, ale mrazí z nich v zádech," vyjádřila se dramaturgyně Marie Caltová. Podle jejích slov naštěstí Yasmina Reza po-otevírá možnost uvědomění si, v čem jsme stvořeni k obrazu božímu. Ale zároveň nastává masakr civilizačních pravidel, takže se lze jen těšit na prolínání vážného a komického. Zkrátka jako v životě…

Petr Dvořák