Soubor Ensemble Inégal uvede v sobotu 2. března v plzeňském kulturním domě Peklo velkolepé dílo – Missa Sanctissimae Trinitatis českého hudebního skladatele Jana Dismase Zelenky, jenž je podle Adama Viktory, dirigenta souboru Ensemble Inégal, nejvýznamnějším barokním skladatelem dneška. „Jeho úžasná díla zůstala před publikem dosud skryta a ve chvíli, kdy vycházejí na světlo, přinášejí na hudební scénu nečekané informace měnící celkový pohled na hudební baroko," říká Adam Viktora.

Prvním „objevitelem" Zelenky pro české publikum byl flétnista Milan Munclinger, který se souborem Ars Rediviva také pořídil první nahrávky. Druhá vlna zájmu se objevila v 90. letech. V čem považujete své pojetí za zcela nové?
Vůbec nejde jen o pojetí odlišné ve všech ohledech, natož pak o srovnání s M. Munclingerem, od jehož obdivuhodných průkopnických počinů nás dělí půl století. Vedle přístupu dirigenta hraje důležitou roli především erudice zpěváků a instrumentalistů. Používáme historické nástroje a hovoříme o autentickém, tedy věrohodném provozování staré hudby, které můžeme bez nadsázky označit za nejdynamičtěji se rozvíjející interpretační obor klasické hudby v současnosti. S Munclingerem a mnoha dalšími, na něž jsme navázali a kteří kráčí v našich stopách, nás spojuje obdiv a láska k Zelenkově geniální hudbě, zároveň však i určité vzrušení, jež se nás zmocňuje pokaždé, když představujeme publiku pro něj zcela neznámá díla jednoho z největších evropských barokních skladatelů.

Většina vašich nahrávek patří Zelenkovi. Jsou však mezi nimi i dvě, jež uvádějí skladby dobřanského rodáka Jana Josefa Ignáce Brentnera…
Krásná a energická Brentnerova hudba zazní dokonce v rámci zahajovacího koncertu. Vůbec první CD, a to v rámci celé Evropy, jsme před lety pořídili na zámku v Nebílovech. Za zmínku stojí, že Brentnera dnes s oblibou hrají i naši jihoameričtí kolegové. Jeho skladby se v 18. století totiž dostaly díky jezuitským misiím až do Bolívie. Ve spolupráci s plzeňskou konzervatoří by měl vzniknout v Plzni a okolí nový festival barokní hudby. Náš projekt s nadšením hodnotí i umělecké vedení obecně prospěšné společnosti Plzeň 2015 a my se na spolupráci moc těšíme. Vznikne tak platforma, na které má Ensemble Inégal vzhledem ke zkušenostem s českou barokní hudbou hodně co říci.

Jaké jsou vaše další plány?
Středobodem naší činnosti zůstává stále Zelenka. Co do počtu novodobých premiér a vydaných CD jsme se již před několika lety stali bezkonkurenčně nejvýkonnějším tělesem v historii. V Praze 12. dubna uvedeme novodobou premiéru jeho monumentální velikonoční mše Missa paschalis. Na CD by měla vyjít koncem roku. Letos pak chystáme premiéru Vánoční mše dalšího z českých géniů, který na své objevení čeká – raně barokního skladatele Samuela Capricorna. Náš interpretační záběr je ale na ´barokní kapelu´ nezvykle široký. Máme před sebou i řadu koncertů v Německu, kde uvedeme Dvořákovou Mši D Dur "Lužanskou", a to s doprovodem koncertního harmonia a hlubokých smyčců, jak tomu bylo při její plzeňské premiéře roku 1888. Jak doma, tak i v zahraničí pak plánujeme uvedení kompozic současných estonských skladatelů Arvo Pärta a Veljo Tormise.