Výuku doma lze pojmout hned několika způsoby. Poslat látku k doplnění zvládne každý, ale vyhlásit celoškolní venkovní šifrovačku nebo velikonoční Digitální Escpae Room umí jen někdo. U nás ve škole jsme výuku při karanténně pojali více netradičně a zapojili jsme celé rodiny do aktivity, při kterých se pobaví, odreagují se a současně si procvičí učivo například angličtiny, matematiky nebo i tělocviku.
Již od začátku jsme se snažili co nejvíce využít digitální technologie a potkávat se s dětmi „přes kamery“ Kontakt s paní učitelkou a spolužáky jim hodně chyběl, a tak se první hodiny přes Skype ihned staly oblíbeným okamžikem dne. Po přesunutí na Google Classroom se nám otevřely zcela nové možnosti. Zahájili jsem celotřídní a celoškolní projekty. Natáčíme videa, posíláme fotky a sdílíme zážitky.
Kromě pohádek natočených paní učitelkou (k práci s textem a porozumění), tělocviku v obýváku nebo pátračce v kuchyni proběhla o Velikonocích velká digitální Escape Room - akce pro žáky 3-5 třídy. Ano, děti dobrovolně v době velikonočních svátků, řešily záhadu zkažených vajec a snažily se dopadnout Slimouše. Účast byla obrovská a probíhala ve dvou úrovních. Někdo přijal výzvu na čas, kdy po vyhlášení v sobotu v 9:00 velká část dětí začala okamžitě on-line řešit matematicko anglické úkoly a soutěžila v rychlosti. Druhá část dětí využila možnost řešit Escape Room ve svůj zvolený čas a ve svém tempu, a tak do neděle vyluštila záhadu další skupinka.
Zatím tím největším zážitkem pro všechny byla asi venkovní šifrovací hra pro rodiny, která stále probíhá v oblasti Koterova. Děti se s celou rodinou či přáteli mohou vydat na cca 3 kilomentrovou procházku přírodou, při které je čeká 8 netradičních úkolů a šifer. Jelikož jsme škola zaměřená na anglický jazyk a matematiku, bylo jasné, že úkoly a šifry budou v tomto duchu. A nejde jen o šifry, u kterých se v klidu sedí a luští… Některé úkoly vyžadují běhání po lese, lezení na strom či jemnou práci s provázky ? V současné době již šifrovačkou prošlo 28 rodin a více než 50 dětí. Hra je stále v běhu a otevřená i pro děti z jiných škol.
Aktivit pro děti a rodiny máme ještě více. V následujícím týdnu nás čeká celoškolní hra o roušky ? Aneb vylušti záhadu a získej svou roušku ? a On-line týmové hry Shout Out (ano budeme křičet) v Angličtině.
Ale nejlepší shrnutí aktivit za dobu karantény u nás vám posílá Bětka (žákyně 4.třídy):
Easy Start v karanténě
Easy Start je jako ostatní školy zavřená už od 11. 3. 2020. Zvládá ale karanténu na jedničku. A že to není jednoduché. Naše paní učitelky se ale snaží a nevzdávají to.
První dny v karanténě byly těžké asi pro každého. Paní učitelky posílaly úkoly rodičům a potom jsme si je sami nebo s rodiči dělali. Už od začátku mohli jít rodiče do školy na kontrolu učiva a myslím, že to hodně z nich využívá.
Asi za čtrnáct dní začala angličtina přes Skype. Byla dobrovolná, ale přesto ji většina dětí využívala. Zanedlouho se výuky přes Skype zúčastnily i ostatní paní učitelky. Na hodinách se hodně povídalo a dělala se cvičení. Na angličtině byly pro nás přichystané prezentace.
Karanténa přinesla nějaké nové podmínky a tak se rozjela Google classroom (virtuální učebna). Tuto učebnu používáme doteď a dokonce nám zůstane. Paní učitelky nám tam posílají učivo a i různé kvízy a testy. Máme i kalendář a tam rozvrh online hodin přes Google Meet i úkoly s termínem dokončení.
Paní učitelky se nám snaží tuto dobu zpříjemnit tím, že nám připravují věci, které nás před karanténou bavily, např. Phonics (hádání slov podle fonetických značek), Mystery Word (ukryté anglické slovo), Ladybird (série anglických knížek s úkoly) a různé dobrovolné úkoly (úkoly z pracovních činností nebo i tělocviku). O Velikonocích jsme dokonce měli Easter Mystery Challenge, kde jsme luštili záhadu zkažených vajec. A nyní nám paní učitelka připravila venkovní šifrovací hru se spoustou různých úkolů, která se mi moc líbila.
Chtěla bych poděkovat všem paním učitelkám a paní ředitelce za to, že se přizpůsobily takto omezeným podmínkám.
Myslím, že si alespoň budeme vážit toho, že můžeme chodit do školy.
Baxová Alžběta (4. třída ZŠ Easy Start)