„Měl jsem klasický antikvariát, ve kterém jsem dříve seděl a normálně kupoval a prodával knížky. Až pak v roce 2019 jsem založil e-shop Knihobot – takový knižní second hand na internetu. Je to služba, která umožňuje lidem jednoduše prodávat knihy, které už nepotřebují a nechtějí je mít doma,“ říká na úvod v podcastu Byznys kafe Dominik Gazdoš.

Doručit knihy na Knihobot lze podle jeho dalších slov několika způsoby – buď vám pro ně vyšlou zdarma kurýra, nebo je můžete předat rozvážkové službě Rohlík.cz či odnést na pobočky obchodů Levné knihy.

Zbytek práce už udělají oni – knihy nafotí, popíšou, určí jim cenu, dají na e-shop a pak je prodají a pošlou kupujícímu. A jakmile se knížka prodá, jejímu původnímu majiteli za ni pošlou provizi.

Jan Skřivánek, historik umění a šéfkurátor Musea Kampa, byl hostem pořadu Byznys kafe. Ten moderuje šéfredaktor centrální redakce Deníku Jan Klička
Vyplatí se kupovat obrazy? Investice do umění přiblížil šéfkurátor Musea Kampa

Denně dojde na Knihobot zhruba 15 tisíc knížek, skladem jich aktuálně mají zhruba 650 tisíc. Za letošní rok se přes Knihobot prodá kolem dvou milionů knížek. Nejlépe se podle Gazdoše prodávají novější knihy – zhruba do tří let od vydání. Pak jsou zajímavé starší knížky známých autorů, kde jde třeba o první vydání nebo nějakou speciální úpravu daného titulu.

„Hůře se teď prodávají knihy, které byly v určité době obrovsky populární a vycházely ve vysokých nákladech – například knihy od Michala Viewegha. Těch je v nabídce moc a prodávají se proto složitě a za nízkou cenu. Teď je na takové vlně a velkém nákladu Patrik Hartl, který se i u nás nyní prodává velmi dobře, ale je dost pravděpodobné, že za těch deset dvacet let bude podobný problém i s prodejem jeho současných knih,“ vysvětluje šéf Knihobotu.

Skutečná cena knih někdy překvapí

S prodejními cenami starých knížek je to podle něj často naopak, než si lidé myslí. Běžně se stává, že si o nějaké knize řeknou, že nemá žádnou hodnotu a klidně ji vyhodí. Jenže tím takových titulů ubývá a když se pak nějaký na trhu objeví, může být o něj zájem a tím bude mít i vyšší cenu.

„A naopak – některé knihy si lidé doma schovávají a s tím, že mají určitě velkou hodnotu. Třeba sto let staré vydání Jiráska. Jenže takto doma schovává stejné knihy mnoho lidí, takže její cena tak vysoká nebude,“ podotýká Gazdoš.

Hostem videopodcastu Byznys kafe byl spolumajitel firmy Bagind Lukáš Matějček
Batohy z kozí kůže dává podnikatel vyrábět v Indii. Chtěl by dělat i krosny v ČR

Společnost Knihobot se rozšiřuje i do zahraničí, dnes už kupuje a prodává knihy z druhé ruky také v Rakousku a v Německu. „Německý trh pro nás znamená zhruba zdvacetinásobení obejmu naší firmy. Takže rozvoji tímto směrem se chceme věnovat v dalších letech,“ nastiňuje Gazdoš další podnikatelské plány.

Jak se určuje cena knih z druhé ruky a jak vysoká je provize pro Knihobot? Kolik dostane za prodanou knihu její původní majitel? Jsou pro tento e-shop konkurencí pro malé antikvariáty, nebo velká knihkupectví? Také to přiblížil Dominik Gazdoš v pořadu Byznys kafe. Podívejte se na videorozhovor, který moderuje šéfredaktor centrální redakce Deníku Jan Klička.