Ve světě je v současné době značka Subaru považována spíše za producenta rodinných SUV. U nás se ovšem stále těší pověsti značky, která umí nadchnout milovníky sportovní jízdy.

Ti se, jak uvedl ředitel značky pro Českou republiku Zdeněk Zikmund, v příštím roce dočkají uvedení druhé generace sportovního kupé BRZ. Je to současně jediný model Subaru s pohonem zadních kol.

Na to, jak vůz zvnějšku i uvnitř vypadá, se můžete podívat do komentované galerie. V ní jsou i obrázky dalších novinek značky.

S prodejem tohoto vozu se hlavně kvůli emisním limitům nepočítalo. "Nyní se ale naskytla příležitost dovézt určitou limitovanou sérii těchto vozů. Předběžně počítáme s padesátkou kusů na počátku příštího roku," uvedl Zikmund.

Nová generace vozu, která opět sdílí techniku s modelem Toyoty, má pod přední kapotou čtyřválcový motor typu boxer, který disponuje nejvyšším výkonem 234 koňských sil. I nadále může být spojený rovněž s manuální převodovkou, točivý moment putuje na zadní kola.

Cena zatím stanovena nebyla. Jisté ale je, že se bude nabízet pouze nejvyšší specifikace tohoto vozu, tedy s koženým interiérem.

Ještě před tímto vozem míří za prvními českými zákazníky první elektromobil značky Solterra. Vůz, který má tvary SUV, měří na délku 469 centimetrů a na výšku 165. Do zavazadlového prostoru lze naložit náklad s objemem 452 litrů.

V útrobách má Solterra baterii s kapacitou 71,4 kWh. Na jedno nabití (v závislosti na zvolené výbavě) umí vůz ujet v režimu WLTP 414-465 kilometrů. Akumulátor lze stejnosměrným proudem nabíjet až výkonem 150 kW.

I elektromobil vždy s pohonem všech kol

Na rozdíl od Toyoty, jejíž model bZ4X je po technické stránce velice blízkým příbuzným, bude mít Solterra vždy pohon všech kol. Systémový výkon obou elektromotorů činí 160 kW. Z nuly na stovku vůz umí zrychlit za 6,9 sekundy, nejvýše se rozjede na tempo 160 kilometrů v hodině.

Subaru si zakládá na tom, že i tento elektrický model bude mít velmi solidní schopnosti při jízdě v terénu. Tomu napomůže také světlá výška 210 milimetrů.

Základní cenovka na český trh byla stanovena na úroveň 1 580 000 Kč. V této ceně již je ve výbavě zahrnuta například dvouzónová automatická klimatizace, kola z lehkých slitin, kamerový systém zabírající kompletní okolí vozu, střešní ližiny, vyhřívané přední sedačky, centrální displej s úhlopříčkou 12,3 palce a spoustu elektronických asistentů. Například ty pro hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, automatické přepínání dálkových světel, čtení dopravních značek, automatické nouzové brzdění nebo udržování vozidla v jízdním pruhu.

Solterra na našich silnicích bude ale minimálně po určitou dobu dosti vzácným vozem. Tuzemské zastoupení totiž během následujícího roku získá od výrobce pouhých patnáct kusů. Problémy se zajištěním výroby má ale tuzemské zastoupení také v případě dalších modelů. Kvůli tomu, přes značené množství objednávek, letos dodá zákazníkům pouhých šest stovek vozů.

Zatím úplně neznámé jsou výrobní kvóty pro další novinku, kterou je nová generace crossoveru XV. To už ale získá označení Crosstrrek, což je název používaný pro tento typ vozu všude mimo Evropu. 

Vnější rozměry se oproti současnému XV změnily jen nepatrně. Vůz se prodloužil o patnáct milimetrů na výsledných 448 centimerů. Auto, přestože si zachovalo světlou výšku 20 centimetrů, je teď o tři a půl centimetru nižší. Rozvor se protáhl pouze o půl centimetru a činí teď 267 centimetrů.

Dominantou interiéru je nový multimediální displej orientovaný na výšku. Má úhlopříčku 11,6 palce a přebírá ovládání prakticky všech komfortních funkcí. Tedy včetně audiosystému a klimatizace.

Pohonná jednotka bude opět hybridní. Počítat lze se čtyřválcovým zážehovým "dvoulitrem" typu Boxer v kombinaci s elektromotorem. Technici prý zapracovali jak na spalovacím agregátu, tak i převodovce. Cílem bylo opět snížení vibrací a rovněž hluku.

"V tuto chvíli víme jen to, že poslední kusy stávajícího XV sjedou v Japonsku z výrobní linky v únoru. "Kdy začne výroba novinky, a kdy a v jakých počtech se jí dočkáme v Evropě, zůstává zatím velkou neznámou," konstatoval Zdeněk Zikmund.