Dětská lékařka, ke které chodí, totiž nemá s pojišťovnou uzavřenou smlouvu. Každé ošetření by tak žena musela platit v hotovosti a pojišťovna by jí ho potom proplatila. „Třeba za osmiměsíční prohlídku jsou to asi čtyři stovky,“ říká Šarköziová.

Smlouvu s Médií se přitom snažila zrušit hned den po jejím uzavření a byla přesvědčená, že se jí to podařilo. Do začátku nového čtvrtletí, tedy do začátku července, totiž může klient vzít své rozhodnutí zpět. O to větší byl potom šok mladé ženy, když zjistila, že ona a její syn jsou stále pojištěnci Médie a minimálně rok to tak bude muset zůstat.

„Na konci dubna u nás doma zaklepal pán s tím, že je od nové pojišťovny. Vyjmenovával mi všechny její výhody, například příspěvek na očkování pro malého. Smlouvu jsem s ním tedy podepsala,“ začíná vyprávět žena, která pochází ze Slovenska. Už druhý den si ale vše rozmyslela. „Okamžitě jsem do pojišťovny telefonovala a napsala jim e–mail, že chci smlouvu zrušit. Poštou jsem jim vrátila šeky na čtyři sta korun, které jsem od nich dostala jako dárek. Pak jsem se několikrát na zákaznické lince informovala, jestli je pojištění zrušené. Vždycky mi řekli, že u nich evidovaní nejsme,“ doplňuje.

Jenže místo potvrzení, že je pojištění zrušené, Šarköziové domů přišly kartičky pojištěnce. Fakt, že je pořád registrovaná u Médie, jí potvrdili i v plzeňské pobočce Všeobecné zdravotní pojišťovny, ke které patřila předtím. To už byl ale červenec a podle zákona může člověk pojišťovnu změnit zase až po roce. Naštvaná žena šla na pobočku Médie osobně, telefonovala na zákaznickou linku, ale pořád jen slyšela, že to již nelze změnit. Nakonec zabraly až výhrůžky. „Už jsem nevěděla, kudy kam. Na pobočce jsem jim oznámila, že druhý den přijdu s právníky a novináři. Ještě ten den v půl osmé večer mi pak z Médie volali, že mě přeregistrují zpět k VZP. Následující den mi to potvrdili. Ne každý ale má na tohle povahu, takhle se přece nemohou chovat,“ zlobí se i přes dobrý konec Šarköziová.

Mluvčí zdravotní pojišťovny Média Radim Jung uznává, že v tomto případě byla chyba na straně pojišťovny. Vznikla díky počátečním nedokonalostem systému, ve kterém v pojišťovně pracují. „Dnes už by se taková věc stát nemohla, neboť je celý systém propojený,“ uvedl Jung.

Podle něj ale není možné, aby pojišťovna nejprve podepsala smlouvy s lékaři a až poté dělala nábor pojištěnců. „Jednak lékaři nejsou ničím motivováni, když neexistují pacienti, a na druhé straně pojišťovna má ze zákona danou povinnost získat 50 tisíc klientů v prvním roce své působnosti, jinak přijde o licenci. Nelze tedy čekat,“ vysvětluje Jung. Výběrová řízení a následné podpisy smluv prý trvají i několik měsíců.

„Vedení pojišťovny hned první den naší existence vydalo takzvaný veřejný příslib. Ten umožňuje každém lékaři účtovat na zdravotní pojišťovně Média úhrady i bez smlouvy. Jestli nějaký lékař odmítá ošetřit naše klienty bez přímé platby, pak to je pouze jeho neochota spolupracovat,“ doplnil Jung.

Většina plzeňských lékařů se ale do spolupráce s novou pojišťovnou nehrne. Shodují se, že by to pro ně byla zbytečná administrativní zátěž navíc. „Nechci podporovat další drolení zdravotní péče, zvláště v dnešní době ekonomické krize,“ vyjádřila se dětská lékařka Alena Šebková. „Já zatím vyčkávám. Centrum pediatrů nám podpis smlouvy s Médií nedoporučilo. Hned v dubnu jsem měla dvě dětičky, které rodiče k Médii přeregistrovali. Jedni měli se změnou zpět problémy, ale podařilo se jim to. Druhá je paní Šarköziová,“ objasnila další pediatrička Lenka Prachová.