Bude to vůbec poprvé, kdy na koleje v Plzeňském kraji vyjede soukromý dopravce. Z rozhodnutí Ministerstva dopravy totiž od prosince převezme provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem namísto Českých drah ústecká společnost GW Train Regio (GWTR).

Soupravy GWTR dnes v České republice cestujícím slouží na pěti tratích, z nichž dvě (Sokolov – Kraslice – Zwotental a Karlovy Vary, dolní nádraží – Mariánské Lázně) jsou v sousedním Karlovarském kraji.

Co mohou cestující od nováčka čekat? Pohodlnější vozy? Levnější jízdné? Předseda představenstva Miloslav Mrkvička řekl, že společnost podrobnější informace k tomu, co plánuje, zveřejní až po podpisu smlouvy. „Pak určitě vydáme prohlášení," uvedl.

Lepší služby?

Náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jaroslav Bauer věří, že nový dopravce nabídne cestujícím lepší služby než České dráhy, když už byl vybrán. Jinak ale hovoří spíše skepticky. Že by GWTR do regionu přinesl svěží vítr, si nemyslí. „Přínos v tom nevidím. Kdyby se soukromí dopravci ujímali menších regionálních tratí, byli bychom raději," konstatoval Bauer.

Náměstku Bauerovi se totiž nelíbí, že se soukromí dopravci zaměřují především na ty tahy, kde mohou vydělat. „Ale netýká se to jen železnice, týká se to i autobusů," konstatoval.

GWTR už pro novou trať shání zaměstnance. Na webu gwtr.cz visí inzeráty na pozice strojvedoucí motorové trakce, kandidát strojvedoucího a strojvedoucí v přípravě, průvodčí a pokladní.

České dráhy se příliš nechtějí vyjadřovat ke změně ani k tomu, jak na ni budou reagovat. Podle mluvčí Radky Pistoriusové jsou připraveny zúčastnit se všech tendrů, které ministerstvo dopravy vyhlásí.

Rychlíková linka R16 jezdí mezi Plzní a Mostem ve čtyřhodinovém intervalu a 157 kilometrů dlouhá trať vede přes Třemošnou, Kaznějov, Plasy, Žihli, Blatno, Kryry, Podbořany, Žatec, Chomutov a Jirkov.