VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za čtvrtstoletí magistrát nabobtnal až třikrát

Plzeň - Magistrát začínal s 244 úředníky, dnes má 635 zaměstnanců. 

10.7.2017 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Zdeněk Vaiz

Čtvrtstoletí od svého vzniku slaví začátkem července plzeňský magistrát. Vznikl 1. července 1992, z tehdejšího Úřadu města Plzně a převzal i pravomoci bývalého Okresního úřadu města Plzně. Nově vzniklý magistrát měl po sloučení úřadů 244 úředníků. Pro srovnání: dnes magistrát zaměstnává 635 úředníků a průměrný plat (bez platů politiků ve vedení města) tu činí 34 296 korun hrubého.

Primátorem Plzně byl v době vzniku magistrátu neurochirurg profesor Zdeněk Mraček. Na radnici působil od 5. prosince 1990 do 5. prosince 1994. Funkci jeho náměstků vykonávali Petr Rybář, Zdeněk Prosek a Jan Blažek. Městská rada byla tehdy třináctičlenná, dnes má devět členů a dva z nich jsou pro funkci neuvolnění. Dříve bylo i více zastupitelů. Dnes jich má mandát 47, tehdy to bylo 51 lidí.

„S profesorem Mračkem se mně strašně dobře dělalo. Je to úžasný a velkorysý člověk, svou podstatou pravičák, který nám nechával velký prostor pro to, abychom něco ve veřejném zájmu dělali. Navíc to byla doba, kdy se tady demokraticky debatovalo a platilo, že k přesvědčení jsou třeba argumenty. Takže jednání městské rady trvala často dlouho do noci a dodnes si pamatuji dlouhé debaty, které vedl třeba doktor Blažek nebo doktor Bláhovec. Vesměs vedly k nějakému rozumnému a všeobecně přijatelnému řešení a udělala se spousta práce,“ řekl Deníku o prvním primátorovi zvoleném po revoluci ve svobodných volbách Zdeněk Prosek.

Sám Zdeněk Mraček v Deníku na éru svého primátorování zavzpomínal s humorem sobě vlastním: „Na radnici byla sekretářka, která tam pracovala ještě za předchozích bolševických primátorů. Byla velmi slušná, s dlouholetou praxí, věděla, jak se co píše, jak se organizují schůze a podobně,“ řekl. Zmínil se i o tehdejším vozovém parku. Zavedl totiž tradici, že plzeňští primátoři začali používat švédská volva. „Nejdřív jsme měli stařičkou Tatru 613 a žigulíka. Tatrovka netopila a sedět v ní bylo o zdraví. Tak jsme většinou jezdili žigulíkem. Když jsem ve funkci končil, nechtěl jsem, aby můj nástupce musel jako první věc v úřadě kupovat nové auto, a zařídil jsem koupi nového vozu sám,“ řekl už dříve Deníku Zdeněk Mraček s tím, že volvo vybral jako solidní a konzervativní vůz. Tato značka pak provázela primátory téměř dvacet let. Tradici zrušil až primátor Baxa pořízením Škody Superb.

Autor: Dana Veselá

10.7.2017 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Po střetu s vlakem zemřel v Plzni na Borech muž

V plzeňské ZOO se vylíhli pštrosi
4

Po třech letech se vylíhli pštrosi

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Z kůže vyrábí kabelku ve tvaru medúzy

Plzeň - Ilonu Jonkovovou z Bulharska pohltilo umění.

Kde se v kraji raději nekoupat?

Plzeňský kraj – Zhoršená voda je na Valše a na Hracholuské přehradě.

Čtrnáctý ročník Memoriálu Stanislava Štrunce startuje

Plzeňsko – Od pátečního odpoledne až do neděle probíhá fotbalový dorostenecký turnaj s mezinárodním obsazením.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení