„Pokud by výměnu karet platilo město, stálo by nás to více než 20 milionů korun,“ uvedl ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD).

Připustil i možnost, že by držitel karty zaplatil snížený režijní poplatek za výměnu ve výši 107 Kč a radnice by doplatila zbylých 63 korun. A nebo si cestující bude muset zaplatit vše sám. „To je třetí varianta. Nechali jsme si zpracovat analýzu, co by každá z možností konkrétně znamenala,“ doplnil Zrzavecký.

Výměna původních Plzeňských karet za nové je podle generálního ředitele PMDP Michala Krause nutná. „Jejich životnost uplynula,“ uvedl Kraus. Jde zejména o první várku karet z roku 2004, kdy systém začínal a cestující měli pořízení karty zdarma. Podle ředitel úseku Plzeňská karta Martina Chvala tyto karty dožívají a je třeba změnit technologii.

„Přestává se vyrábět dosud používaný čip a dochází také číselná řada na kartách. Dalším důvodem je také prolomení šifrovacích algoritmů, takže je možné dostat se k údajům nahraným na dnešní kartě,“ vysvětlil Martin Chval.

Výměny karet začnou podle něj od příštího roku a to ve vlnách, předpokládá se výměna asi deseti tisíc karet měsíčně. „Budeme cestující vyzývat k výměně postupně, aby nedocházelo k problémům a návalům u přepážek,“ dodal Martin Chval.

Podle něj je vydáno kolem 300 tisíc Plzeňských karet, z toho aktivních je asi 230 tisíc. Ty novější se vyměňovat nemusí, protože na rozdíl od nejstarších Plzeňských karet mají už omezenou platnost. „Až vyprší, dostane držitel už novou modernější kartu. U starých typů ale platnost omezena nebyla a je třeba je nahradit,“ uvedl Chval.

Nová Plzeňská karta bude mít nový design, i když žlutá barva zůstane zachována. Zatímco současná se čte ´na šířku´, nová bude mít údaje ve vertikální podobě. „Zatím se systém upravuje, nová karta musí být čitelná i na strojcích ostatních dopravců, tedy ve vozech ČSAD nebo ČD,“ dodal Chval.