A co to vlastně znamená? Na náměstí a kolem něj by do budoucna vzniklo několik pěších zón. Bez aut by konkrétně byla západní část náměstí (u biskupství), pak Dominikánská a Dřevěná ulice.

Změna by s sebou přinesla i obrácení směru jízdy ve Veleslavínově ulici, a to v úseku Dominikánská – Rooseveltova, a rovněž v Rooseveltově ulici, a to od Veleslavínovy ulice na náměstí. Řidiči by jezdili jinak i u Zvonu, konkrétně v Šafaříkových sadech, a to v úseku Anglické nábřeží – Zbrojnická.

Návrh ovšem u plzeňských zastupitelů vyvolal bouřlivou diskuzi. Všichni se sice shodli na tom, že dopravu ve středu města je zapotřebí zklidnit. Ovšem jak – to už provázela vášnivá výměna názorů.

Týkala se hlavně parkování a dopravní obslužnosti. „My se vlastně bavíme o tom, že na dnešní pěší zónu v ulici Bedřicha Smetany navážeme náměstím, že ji prodloužíme. A na druhé straně Riegrova ulice bude mít pokračování v Dřevěné ulici a vytvoříme jakýsi kříž. Dopravní obslužnosti města se to nijak nedotkne. Ten návrh podle mě není v ničem radikální," hájil jej zastupitel Petr Suchý (TOP 09), který usiluje o vznik pěších zón.

A co Martinská?

„Musíme si uvědomit, že 60 procent dopravy přes náměstí je pouze tranzitní," podotkl Suchý. Jemu přitakal i náměstek primátora Petr Rund (ODS). „Všimněte si, že ti řidiči to náměstí kolikrát i šestkrát objedou, protože tady hledají místo. A tomu teď můžeme zamezit," nechal se slyšet.

Suchý zdůraznil, že je třeba vzít si příklad z Martinské ulice, kde před lety vznikla pěší zóna. „Dnes je to dobrá adresa a hlavně to tam žije. To, co se povedlo tam, se povede i jinde a město pak neskutečně ožije," doplnil.

Jiný názor ovšem sdílí náměstek primátora Miloslav Šimák (ČSSD). „Já si myslím, že je to především věc odborná. Poslouchám lidi, kteří se dopravou zabývají profesionálně. Ten rozsah, kde mají vzniknout pěší zóny, je problematický, takže o tom je potřeba diskutovat. Musíme znát názory lidí, kteří v těch místech žijí, a obchodníků, kteří tam podnikají. Můžeme to dělat po etapách a navazovat. Ovšem v závislosti na investicích města," uvedl Šimák.

Právník Ludvík Rösch (Občané.cz) vytkl vládnoucí koalici (ODS a ČSSD) nejednotný postoj. Obě strany měly zklidnění centra ve svém volebním programu. „Ta záležitost je samozřejmě složitá. Jako všude v Evropě. Podle mého názoru je to typická ukázka neschopnosti této koalice. Co jste za ty tři roky vyřešili? Samozřejmě jsou tady některé dílčí věci typu Roudná a podobně, ale pokud jde o náměstí a Americkou, co jste vyřešili?" tázal se Rösch. Primátor Martin Baxa (ODS) posléze přiznal, že na toto téma se koalice bohužel nedívá stejně.

Většina zvedla ruku

Po dlouhé debatě nicméně pro návrh na změny v dopravě hlasovalo 34 zastupitelů, jeden byl proti a tři se zdrželi.

S novým řešením dopravy v historickém jádru města přišel již dříve Petr Rund (ODS). Nejprve jej předložil radním – z devíti však hlasovali jen dva. Proto se obrátil na zastupitele.