VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Umět dělit a násobit v první třídě? Žádný problém

Plzeň – Jak vypadá hodina matematiky pro talentované děti? Strávili jsme vyučování s prvňáky na plzeňské 28. základní škole.

10.11.2016
SDÍLEJ:

Ostych ve třídě talentovaných prvňáků nenajdete. Před ostatními i učitelkou Stanislavou Hlavinkovou chtějí 
předvést svoje schopnosti. Hlásí se a soutěží, kdo bude dřív u tabule.Foto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Sotva vstoupíme do třídy, čtrnáct neposedných dětí si nás zvědavě prohlíží. Zaujetí návštěvou však trvá jenom několik vteřin. Daleko zajímavější je totiž rozpracovaný úkol na tabuli.

Talentovaní prvňáci právě luští sudoku. Namísto čísel používají symboly. Vystřelují ruce do vzduchu a předhánějí se v tom, aby vyplnili další řádku nebo sloupec. Dopředu se hrne Matyáš. S jistotou volí správnou variantu. Nezapomene skoro dospělácky vysvětlit svůj krok a už zase letí zpátky do lavice.

Jak vypadá hodina matematiky pro talentované děti? Strávili jsme vyučování s prvňáky na plzeňské 28. základní škole Ve hře pokračuje Jára. Julinka téměř okamžitě upozorňuje na to, že spolužák udělal chybu. „Vedle sebe jsou dva trojúhelníčky," ukazuje prstem. Jára se nenechá zahanbit a rychle se opravuje. Než se stačím zorientovat, úloha je vyřešena. Jsem opravdu v první třídě, ptám se v duchu.

Mladí detektivové

„Teď jdeme na našeho zloděje," láká školáky učitelka Stanislava Hlavinková na další část hodiny. Kluci a holky jásají. Automaticky rozkládají deset barevných kartiček s čísly na lavici a jako nervózní závodníci před startem očekávají první zadání. Já vůbec netuším. Nechávám si princip raději vysvětlit. Malí matematici dostanou devět příkladů. Výsledkem každého z nich je číslo na kartě, kterou žáci vyřadí. Lumpem je tedy poslední zbylé číslo.

„Zlodějem není 10-8," uvádí pedagožka. „Dva," ozve se vzápětí nahlas. „Potichu, děti. Detektivové přeci nemůžou nic prozrazovat nahlas," brzdí přepálený start počtářů.

Plzeň má 23 nadaných školáků. Počítat do stovky umí už v pěti letech

Na řadu přicházejí další příklady. Školáci už prozrazují správné odpovědi pouze barevným spiklencům. „A zlodějem není ani -1+3. Teď mi ukažte našeho zloděje," vybízí učitelka. Všichni vítězoslavně zvedají poslední kartičku s číslicí 5, jako by dávali najevo, že tohle počítání je vlastně brnkačka.

Nestíhám

„Řeknete mi, které číslo je větší než pět," motivuje malé talenty. Z jejich úst padají desítky, stovky i miliony jako při bankovních jednáních. „Vymyslete příklad, jehož výsledkem bude přesně číslo našeho zloděje," doplňuje učitelka. „Sto děleno dvaceti," zní jedna z bleskových odpovědí. Ani nestihnu postřehnout správného řešitele.

Jak vypadá hodina matematiky pro talentované děti? Strávili jsme vyučování s prvňáky na plzeňské 28. základní škole Nevěřícně kroutím hlavou. Dělení a násobení, které osnovy předepisují až pro druhou třídu, tady není žádný problém. Děti už mají oči jenom pro matematický mrak, tedy obrázek na tabuli ve tvaru obláčku obsahující čísla z jednotkové i desítkové soustavy.

Cílem je opět vymyslet příklad, jehož části i výsledek se nachází v kresbě. „Šest krát šest je třicet šest," hlásí sebevědomě Max. Ostatní souhlasně přikyvují. „Dvacet plus dvanáct je třicet jedna," tápe trochu při odpovědi Ondra. „To není správně, navíc výsledné číslo v mraku nenajdeme. Nic se ale neděje," chlácholí školáka učitelka.

Napodruhé už se Ondra trefil. K mému překvapení nezískal kvůli chybě od spolužáků žádné trestné body. Všichni totiž vědí, že z nesprávné odpovědi se mohou poučit.

Další úlohy

Pozornost dětí neklesá ani po třiceti minutách vyučování. Na řadu přicházejí úlohy na nerovnost. Žáci se znovu předhánějí v tom, kdo půjde k tabuli, aby předvedli svoje schopnosti. Ve třídě je nadšený ruch.

Počtáři utichnou až ve chvíli, kdy samostatně pracují v sešitě. „Tohle jim dá určitě trochu zabrat. Budou to dělat zřejmě do konce hodiny. Vždyť je to celá stránka příkladů, " myslím si. Po pěti minutách má většina hotovo. Na řešitele čeká odměna, jak jinak než matematická. Ve dvojicích hrají strategickou hru.

Hodina matematiky je u konce. Děti ještě zhodnotí, jak se jim výuka líbila, samozřejmě v číslech. „Na sto osm set bodů," usmívá se šibalsky Filip.

Autor: Klára Mrázová

10.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vizualizace Západočeské galerie, budovy z dílny architektů Ladislava Kuby a Tomáše Pilaře.
3

Se stavbou nové Západočeské galerie může Plzni pomoci stát

Fotbalista Jakub Řezníček.

Mám nabídku od Plzně, připustil Řezníček

Expolicista, který sedí za zbití bezdomovce, se nového soudu nedočká

Plzeň – Lukáš Zahradník nepředložil nové důkazy ani skutečnosti.

V soutěži Řemeslo má zlaté dno zvítězila i sada misek

Plzeň - Talentovaní žáci z 36 základních a 18 středních škol včera zápolili v soutěži Řemeslo má zlaté dno, která se uskutečnila v plzeňské Techmanii.

Plzeň čeká další Evropský den sousedů

Plzeň – Deset stanovišť na odpoledne a dva tisíce Plzeňanů, kteří se večer sejdou na šedesáti místech u společných večeří.

DOTYK.CZ

Lžete a zase lžete, pronesla Valachová a pak se rozplakala

/ANKETA/- Zasedání parlamentních výborů nebývá nijak dramatické. Až na výjimky. Tou bylo středeční jednání senátního školského výboru, který posuzoval návrh novely zákona o pedagogických pracovnících, jehož hlavní součástí je kariérní řád.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies