VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunel vrchem Valík, to je jedno velké oko

PLZEŇ - Dokáže změřit rychlost, zvážit auto a ještě umí mluvit. A to dokonce hned ve třech jazycích.

22.5.2007
SDÍLEJ:

Policie ví o každém autě, které projíždí tunelemFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Dálniční tunel vrchem Valík má za sebou prvních sedm měsíců provozu. Ten sledují a monitorují policisté z dálničního oddělení Policie ČR ve Svojkovicích.

„Tunel tvořený dvěma tunelovými troubami je dlouhý 390 metrů a z hlediska bezpečnostního vybavení splňuje nejvyšší požadavky,“ říká zástupce vedoucího odboru dopravní policie Vladimír Toman.

Z tunelu je úniku

Před, za a uprostřed tunelu jsou umístěny SOS hlásky, na stěnách je vyznačen nejkratší směr, kudy lze tunel v případě nouze co nejrychleji opustit. Uprostřed jsou instalovány také propojovací a únikové dveře.

Velký bratr vidí

Po celé délce tunelu sleduje dění kamerový systém a dopravu koordinuje elektronicky ovládané dopravní značení, které najdete před a za tunelem. „Na dispečinku dálničního oddělení ve Svojkovicích je velkoplošná obrazovka, na které sledují operátoři provoz jak v tunelu, tak před ním a za ním,“ vysvětlil Toman s tím, že v případě problému může operátor provoz zpomalit nebo zastavit, případně jej převést obousměrně do jedné tunelové trouby.

Budiž světlo

Technologií sledujících provoz v tunelu je mnoho. Jednou ze základních je také sledování intenzity světla v tunelu i před ním. „V případě potřeby je možné celý prostor maximálně osvětlit,“ doplnila mluvčí západočeských policistů Martina Kohoutová. V tunelu lze měřit také stupeň zakouření, které lze regulovat pomocí ventilátorů. Monitorují se zde také stojící předměty. Pokud je zaznamenán nepohybující se předmět, ať už jde o vozidlo či spadlý náklad, upozorní systém operátora na dispečinku.

Pozná i oheň

Samozřejmostí je jistě zařízení, které rozpozná požár. Operátor policie může v případě nutnosti požádat o spolupráci hasiče a záchranáře. „Kdyby například v tunelu uvízli lidé, je možné jim pomocí reproduktorů podávat informace, jak nejrychleji tunel opustit. To vše trojjazyčně. Česky, německy a anglicky,“ popisuje mluvčí.

Auta umí i zvážit

V rámci zkušebního provozu v tunelu je testován i systém signalizace průjezdu přetíženého vozidla. Systém sice neprovádí konečné vážení vozidla, ale informuje operátora policie, že takové vozidlo úsekem projelo. „Pomocí kamerového systému je pak vozidlo identifikováno,“ říká Toman. Operátor tuto informaci předá dálniční hlídce případně hlídce celní správy, které mají k dispozici cejchované mobilní nájezdové váhy. Tyto hlídky pak mohou zjištěné vozidlo odstavit a provést vážení. Tak se vyloučí nebo potvrdí, zda skutečně došlo k jízdě s přetíženým vozidlem či nikoli.

Značení lze měnit

Policisté svoji činnost v tunelu omezují na minimum, což obdobně platí i pro pracovníky údržby tunelu, a to vzhledem k zajištění bezpečnosti provozu. „Pokud je třeba, je možné využít proměnné dopravní značení ke snížení rychlosti, převedení dopravy do jednoho jízdního pruhu nebo k uzavření celé jedné trouby tunelu a převedení provozu do protisměru,“ uvedl Toman s tím, že se vždy jedná o krátkodobé omezení, které by nemělo přinášet řidičům problémy s průjezdem tohoto úseku.

Sem a tam

Podle poznatků policistů provoz nákladní dopravy narůstá v pondělí nebo po dni v týdnu, kdy je podle zákona provoz nákladních aut omezen, a to zejména směrem na Rozvadov.

Ve čtvrtek je tomu naopak, auta tedy nejvíce jezdí směrem od Rozvadova do vnitrozemí. U osobních a ostatních vozidel narůstá provoz zejména o víkendových dnech.

 

Nejrychlejší rekordmani

Rychlost jízdy je v tunelu omezena na základě předpisů používaných i v evropské unii na 80 kilometrů v hodině. Těsně před tunelem je na světelné tabuli informace, že úsek je měřen radarem. Přesto se najdou řidiči, kteří toto omezení nerespektují. Díky úsekovému měření je provedeno zadokumentování vozidla, včetně fotografie řidiče. Přestupek je následně řešen policií. Za dobu fungování Valíku překročilo stanovenou rychlost v tunelu na 500 řidičů. Nejvyšší naměřená rychlost u osobního automobilu, který tunelem projel je 193 kilometrů v hodině. Nejrychlejší nákladní auto tu pak jelo rychlostí 132 kilometrů v hodině.

22.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bednění, pod nímž se skrývá socha sv. Jiří.

Socha chátrá, 30 let je schovaná

Ilustrační foto.

Dvě problémové školy v kraji

AKTUALIZOVÁNO

Po brutální vraždě bezdomovce na Roudné zůstala ve stanu kaluž krve

Plzeň - Sobotní hádka dvou bezdomovců na Roudné skončila vraždou. Pachatel se po hrůzném činu šel udat.  

Ráj gladiol. Jaroslava má na zahradě přes 200 druhů

Žinkovy - Kdybyste teď navštívili Jaroslavu Rybákovou v Žinkovech, stoprocentně od ní dostanete krásnou kytici gladiol.

Na Mži vyplul i prezident s ochrankou

Plzeň – Černý superb s pražskou poznávací značkou si razí cestu přes množství diváků. Uvnitř automobilu sedí pan prezident se svou ochrankou.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení