VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trojka: Chceme podtunelovat Plzeň

Plzeň - Podtunelovat střed města kvůli léta diskutovanému městskému průtahu, který má odlehčit hlavně Klatovské třídě a spojit severní a jižní část města, chtějí zastupitelé třetího městského obvodu.

24.9.2009 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Eva Kořínková

Na svém úterním zasedání zcela odmítli variantu, že by průtah městem mohl vést čtyřproudovou komunikací na povrchu. Vzápětí odhlasovali, že v souvislosti s průtahem města souhlasí jen s více než kilometrovým tunelem hluboko pod povrchem země, do kterého by se vjíždělo u Borské ulice a ústil by až za řekou Mží za Kalikovským mlýnem.

„Ano, je to drahá varianta. Jenže tím, že povolíme 400 metrů od Klatovské třídy další velkou silnici na povrchu, se dobereme jen k tomu, že budou zanedlouho zaplněné obě dvě. Ničemu neulehčíme,“ prohlásil radní trojky Pavel Stelzer (bez PP).

Rovněž místostarosta trojky Stanislav Kopáček (ODS) prosazuje tunelovou variantu. „Zvolit levnější, ale provizorní řešení po povrchu není správné. Čtyřproudovka by znamenala velké demolice, musely by jí ustoupit desítky domů a v těch, co by zůstaly, by kvůli hlukovým limitům nemohli bydlet lidé,“ argumentuje Kopáček. Tvrdí, že je lépe s průtahem raději dalších deset let počkat a pak jej postavit podle potřeb města a jeho obyvatel, tedy s tunelem.

„Chceme, aby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozpracovalo právě tuto variantu a přesně vyčíslilo, co všechno by v praxi obnášela,“ konstatoval Kopáček.

Technický náměstek primátora Petr Rund (ODS) kroutí nad nápadem hlavou a tvrdí, že usnesení obvodu nemá na stavbu průtahu vliv a je jen doporučujícím ukazatelem. „O definitivním řešení rozhodnou radní a zastupitelé města,“ konstatoval Rund. Variantu s tunelem považuje za sci–fi. „Je nutné uvažovat reálně. Budeme–li směrem ke státu, který má průtah Plzní stavět, vysílat nepřiměřené požadavky, můžeme o investici nakonec přijít,“ řekl Rund.

Podle něj se nyní zpracovává taková varianta průtahu, kdy od Bor i od Lochotína povede do centra čtyřproudová komunikace, která se v centru zúží na dvouproudovou. „V příštím roce se pro toto řešení zpracuje posudek EIA, tedy posouzení stavby z hlediska životního prostředí, a poté se může rozběhnout územní a stavební řízení,“ vysvětlil Rund. Nejoptimističtější varianta počítá s tím, že stavět se začne nejdřív za pět až sedm let. „V té době by už mohl fungovat i obchvat města,“ míní Rund. Ten staví Plzeňský kraj společně s městem Plzní.

Také podle Miroslava Blabola z plzeňské pobočky ŘSD je varianta s tunelem naprosto nesmyslná.

„Takový návrh by neprošel žádným schvalovacím řízením. Nechápu, že někdo s technickým vzděláním mohl něco takového navrhnout. Technicky by bylo možné takový tunel postavit, ale vyžádalo by si to obrovské náklady,“ říká Miroslav Blabol z ŘSD.

Upozorňuje, že velké problémy by byly s přeložením všech inženýrských sítí, kterými je zmíněný úsek hustě protkán. Kvůli hrozbě sesuvu půdy by se musely při stavbě tunelu zajistit i okolní domy a megastavba by si vyžádala také dlouhodobou dopravní uzavírku. Ta by mohla trvat až dva roky. Další problém by byl podle Blabola v tom, že tunel by měl vést pod řekou Mží, čímž by zasáhl do záplavového území. Silniční stavby přitom mohou podle něj překonávat vodní toky pouze estakádami.

Projektanti ŘSD odhadli, že tunel by měřil asi 1,5 kilometru a jeho stavba by stála zhruba 1,2 miliardy korun. Musel by se totiž stavět takzvanou raženou technologií, která je velmi nákladná. V tom případě už se ale cena tunelu blíží k ceně celého průtahu, který má stát 1,6 miliardy korun.

24.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miroslav Indrák

Nominace Indráka překvapila, o to víc se těší

Hasiči SDH Horšovský Týn likvidují v sobotu ráno padlý strom u Kocourova
3

Bouřka se silným větrem zaměstnala hasiče v celém kraji

Vyhlídky na postup jsou příznivé, říká Daniel Kolář

Plzeň – Jeho gól z 36. minuty byl vítězný. Daniel Kolář poslal Viktorii do vedení 2:1 ve čtvrtečním utkání play-off Evropské ligy proti Larnace.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Meteorologové varují před velmi silnými bouřkami

Plzeňský kraj - Tropické teploty dnes v Plzeňském i Karlovarském kraji vystřídají velmi silné bouřky.

Na Karlovarské se střetlo osobní auto s chodkyní. Žena v nemocnici zemřela

Plzeň - Kolem třinácté hodiny přecházela sedmasedmdesátiletá žena přechod pro chodce na tramvajovou zastávku U Družby. Na přechodu došlo k nešťastnému střetu mezi ní a osobním vozidlem Toyota Corolla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení