Zatímco letos zaplatil cestující za měsíční permanentku 350 korun, v příštím roce jej bude stát 390 korun. Ceny samostatných jízdenek se měnit nemají. Jedna jízda tramvají, autobusem či trolejbusem bude dál stát 12 korun, přestupní 16 korun.

„Důvodem uvažovaného zdražení je zvýšená sazba daně z přidané hodnoty z pěti na devět procent schválená parlamentem a dále avizované zdražení energií a nafty od nového roku,“ potvrdil předseda představenstva PMDP Petr Štrunc. Zvýšení DPH bude podle něj stát dopravní podnik v příštím roce 10 milionů korun, zvýšení energií přibližně stejnou sumu. „Máme dvě možnosti: buď chtít tyto částky od města, nebo od cestujících,“ dodal Štrunc. Na nutnost navýšenív úterýupozornil klub zastupitelů ODS, který se sešel před zářijovou schůzí zastupitelstva.

Primátor Pavel Rödl (ODS) zvýšení předplatnéhov úterýuznal. „Pokud bychom měli dotovat zvýšení DPH a energií v dopravě z městského rozpočtu, museli bychom peníze ukrojit někde jinde. Navýšení předplatného je rozumnou alternativou,“ řekl Rödl s tím, že navýšení DPH může ve městě zdražit i vodné a stočné nebo teplo.

Člen dozorčí rady PMDP a zastupitel za ČSSD Miloslav Šimák řekl, že zatím nemá k dispozici čísla, která by zdražení odůvodňovala. „Očekávám, že je dostanu někdy v polovině září a pak je mohu teprve posoudit,“ dodal Šimák.

PMDP budou chtít podle Štrunce od města pro příští rok 530 milionů korun na úhradu prokazatelné ztráty. Letos požadovaly 620 milionů, a přestože jim radnice poslala o 26 milionů méně, 22 milionů korun ještě vrátily městu nazpět. „Ušetřili jsme na vlastní režii,“ vysvětlil Štrunc.

Požadovaných 530 milionů korun pro příští rok je však údajně reálných jen v případě, že se radní shodnou a odhlasují zdražení předplatného. „Jinak budeme chtít 550 milionů,“ upozornil Štrunc. Zdražení jízdného v městské hromadné dopravy je v kompetenci městské rady a nemusí je již schvalovat zastupitelé.