„V průměru dokončíme a odvezeme jeden vůz za 14 dní. Abychom odvezli dva za den se ještě nestalo. Je to mimořádná událost,“ uvedl ředitel realizace ŠT Marek Herbst. Ten si na oko oddechl, že firma ukončila dodávky do Cagliari.

Škoda 06T -první tramvaj na Sardinii

Výroba tramvají Škoda 06T na ostrov Sardinie prý byla velmi náročná. „Od většiny našich tramvají se liší tím, že jsou obousměrné, takže mají stanoviště řidiče na obou stranách a dveře pro nástup a výstup na obou bocích. Dále jsou to naše první tramvaje, kde je klimatizován i prostor pro cestující,“ uvedl Herbst. Do každého pětičlánkového vozu se vejde až 300 cestujících. Vozy jsou ze 65 procent nízkopodlažní.

Zajímavostí kontraktu za 600 milionů korun je, že Italové dlouho odmítali, aby vozy zvonily. „Chtěli v nich mít místo zvonku klakson, jako mají auta. Trvalo dlouho jim vysvětlit, že při italském stylu řízení jeklakson nedostatečný, protože na jeho zvuk u nich moc řidičů ani chodců nereaguje, zatímco u 40tunové a 30 metrů dlouhé tramvaje to bude třeba“ dodal ředitel a ihned upozornil, žeobyvatelé ze Sardinie neměli dosud s tramvajemi žádnou zkušenost.Škodovácké soupravy jsouprvní na ostrově. Trať v Cagliari setotiž začala budovat teprve nedávno. Tramvajejsou jen součástí velké zakázky, která obsahovala celou trať zastávky i depo.

Tramvaje pro Itálii vycházejí designově z konceptu tramvaje Vektra. Není vyloučeno, že jich na ostrově bude jezditještěvíce. Škodovka doufá, že pokud její vozy uspějí, objednají si je i jiná sardinská města, která o vybudování tramvajových tratí uvažují.

Škoda 16T - Wroclavané ji milují

Také u souprav Škoda 16T pro Wroclav se technici zabývali zvonkem. Polské normy totiž vyžadují mnohem silnější zvuk než v Čechách. Zvonek je tedy dvakrát účinnější než u vozů v Plzni či Praze.

Wroclav od Plzeňské firmy objednala ve dvou zakázkách celkem 17 vozů za zhruba miliardu korun. Mají design Porsche a mimořádné jsou tím, že mají jen dva hnací podvozky. „Pražské tramvaje mají tři, protože je tam větší sklon trati. Wroclav je téměř na rovině,“ vysvětlil Herbst s tím, že absence motoru pod prostředním článkem umožňuje snížení podlahy i v této části soupravy a každý vůz tak je nízkopodlažní ze 71 procent.

Nové tramvaje z Plzně jsou momentálně nejmodernějšími soupravami v Polsku. Vozový park dopravních podniků polských měst je v průměru o třetinu starší než v českých městech. Wroclavané jsou proto na vozy s moderním designemvelmi hrdí a říkají jim Škodilac (odvozeno od amerických luxusních vozů Cadilac). Zájem o tramvaje ze strany veřejnosti dokonce vedl k tomu, že tamní dopravní podnik MPK Wroclav dokonce vyhlašuje různé soutěže, jejichž vítězové si pod dohledem školených řidičů, mohou vyzkoušet novou tramvaj řídit. O soutěž je prý mimořádný zájem.

Ve Wroclavi dosud jezdí v běžném provozu 10 škodováckých tramvají a tři se testují. Ta, která odjela do Polska včera, byla čtrnáctá.Zbylé dodá Škodovka do konce roku.