„Museli jsme ho opravit centimetr po centimetru," řekl Tomáš Moravec ze science centra Techmania. Trolejbus s označením Škoda 3Tr3 jezdil v ulicích Plzně v letech 1947 – 1967, pak byl úředně zlikvidován. O pětadvacet let později ho úplnou náhodou objevil plzeňský památkář Pavel Domanický v Lípě u Úněšova. „Válel se tam v křoví, byl z něj vrak a nikdo o něj nestál," připomněl Moravec.

V roce 1994 si jej koupil známý zručský sběratel Karel Tarantík, o tři roky později se zrezivělý trolejbus stěhoval znovu. Za deset tisíc korun ho koupilo Muzeum Škoda a odtud už byl jen krůček do Techmanie. „Získali jsme ho spolu se dvěma lokomotivami a parním strojem. Na jejich rekonstrukci jsme v roce 2009 dostali 11 milionů korun z Evropské unie," doplňuje mluvčí centra. Trolejbus na svou obnovu čekal nejdéle, od včerejška je ale k vidění v bývalém areálu Škodovky.

Během rekonstrukce dostal stařeček svou původní barvu, nové sedačky, ale i také motory. Kvůli specializovaným pracím odjel v prosinci 2010 do Žamberka. Techmanie nyní bude shánět půl milionu korun. Právě tolik totiž potřebuje na doplnění elektrovýzbroje, bez níž zelený krasavec nemůže vyjet do ulic. V nejbližší době to ale nebude, science centrum se nyní soustředí na vznik nových expozic a také planetária.

Ve čtvrtek bude také oficiálně představena nová přezdívka trolejbusu. „Přišlo 113 návrhů z celé republiky. Zapojili se zaměstnanci Techmanie i Škodovky, ale návrhy jmen přišly také z Moravy či Jindřichova Hradce," popisuje Tomáš Moravec.

Některé návrhy nové přezdívky:

• Patton

• Okřídlený šíp

• Šnek

• Žabička

• Hurvajs

• Terka

• Pivídek

• Zahradníček

• Dromedár

• Poslední přeživší