VYBERTE SI REGION

Umělec: Svá díla někdy roztluču kladivem

Plzeň – Bedřich Kocman rozhodně nepatří mezi umělce, kteří si svá díla úzkostlivě chrání.

8.3.2016
SDÍLEJ:

Bedřich Kocman díla, jež nepovažuje za přínosná, zničí. Na snímku jsou zachované sítotiskyFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

„Výtvory, které po nějaké době obstojí nebo je s odstupem času považuji za přínosné a dále prezentovatelné, si nechám. Zbytek vyhodím nebo recykluji," přiznal muž zabývající se ilustrací a grafikou, jenž vystavuje od středy v Galerii Ladislava Sutnara.

Bedřich se věnuje technologiím sítotisku a kamenotisku, jeho bratr Jan zase hlubotisku. Loni v létě společně udělali dvacet barevných reliéfů pro Libeňskou synagogu v Praze. Inspiracím jim byla orientální tematika. První část byla geometricky abstraktní, druhou polovinu tvořila stylizovaná figurální kompozice. Po ukončení expozice se však dochoval pouze zlomek.

„Vzal jsem kladivo a většinu jsem roztloukl. Kromě toho, že by se mi všechna díla ani nikam nevešla, jsem materiál použil pro další práci," vysvětlil pedagog působící na umělecké fakultě plzeňské vysoké školy. Autor tedy použil surovinu pro další soubor, který se od uvedeného značně liší. Jde o kombinaci tmavých plošných tvarů (stínů).

Součástí představených artefaktů jsou také kamenotisky. Právě v nich se silně promítá umělcova záliba – zahradničení.

„Rád pracuji venku, třeba stříhám stromy," uvedl litograf pocházející z Pelhřimova, jenž v současnosti žije ve Zruči, obci na sever od Plzně.

Jedno z výtvorů, které mohou návštěvníci zhlédnout v Galerii Ladislava Sutnara, je vlastně ohlédnutí za loňským nepříznivým rokem.

„Jmenuje se zahrádkářův sen. Vidíte na něm různé broučky, mšice nebo slimáky. Právě oni minulé léto zlikvidovali většinu úrody, což byl zlý sen každého pěstitele," ozřejmil. Inspiraci v přírodě a v prostoru, který člověka obklopuje, lze vyčíst rovněž z nedávno vzniklého souboru. „Jedná se o staré dřeviny, stromy mající schopnost regenerace," uzavřel.

Co je litografie
Při jejím objevení roku 1796 sehrála roli náhoda. Pražský rodák Alois Senefelder (1771 – 1834), autor divadelních her žijící v Mnichově, vkládal naději do nové hry. Jeho známý knihkupec byl ochoten hru vydat, ale jen pokud bude vytištěna včas. Tiskárna termín nedodržela a Senefelderovi zbyly dluhy. Zoufalý Senefelder se pak zabýval utkvělou myšlenkou objevit nový způsob tisku. Nachomýtla se šťastná náhoda. Kdosi napsal seznam prádla mastným inkoustem na čistou desku solenhofenského vápence, kterou Senefelder používal k tření barev. Alois si všiml zvláštnosti: mastný text se zatáhl do povrchu vápence. Zkusil kámen zaleptat roztokem kyseliny dusičné v klovatině a po naválení tiskařskou barvou se podařily věrné otisky.  

Autor: Klára Mrázová

8.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Marek Bakoš: Fanouškům moc děkujeme za podporu, byli výborní

Vídeň (od zvláštního zpravodaje Deníku) – Fotbalisté Viktorie Plzeň remizovali na půdě Austrie Vídeň 0:0. Západočechy do rakouské metropole vyrazilo podpořit hned několik stovek fanoušků. 

OBRAZEM: Cyklovýlet s Deníkem do Brd se vydařil na jedničku

Brdy – Po stopách dříve obydlených míst a přírodních zajímavostí se ve středu vydalo na šest desítek cyklistů, které na společný celodenní cyklovýlet do bývalého vojenského prostoru Brdy pozval náš Deník ve spolupráci s cykloportálem plzenskonakole.cz a dopravcem ČSAD autobusy Plzeň.

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies