VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stopka pro čoudící vozy? Nejspíš ne

Plzeň – Bič na auta, která produkují velké množství škodlivin, dostala do rukou plzeňská radnice. Nově má v rukou rozhodnutí, zda vytvoří v centru města tzv. nízkoemisní zónu a zakáže tu jízdu zejména starým vozům, které vzduch nejvíce znečisťují. Pravidla už schválila česká vláda a obce teď mají šanci dopravu podle nich omezit.

12.2.2013 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

V Plzni slibují radní méně aut v historickém jádru města léta. Zatím nikdy ale konkrétní kroky neučinili. „Rozhodneme v březnu," potvrdila včera radní pro oblast životního prostředí Irena Rottová (ODS). Argumentuje studií, kterou si nechala radnice vytvořit. A ta říká, že zavedením nízkoemisní zóny by si centrum města moc nepomohlo. „Objem cest do centra města by poklesl asi jen o šest procent, tedy zhruba tisíc jízd za 24 hodin," konstatují odborníci.

Pro Plzeň je podle nich důležitější dostavět klíčové silnice I/20 (z Jasmínové ulice na Slovanech do Bolevce) a I/27 (od lékařské fakulty kolem Kalikovského mlýna a Korandovou ulicí na Bory) a také západní obchvat. „To by mělo výrazně vyšší efekt než vyblokovat pár ulic kolem náměstí a vytvořit tu nízkoemisní zónu," míní náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD). Právě odvedení dopravy z centra dostavbou silničního systému má být zásadní. Jenže bude stát miliardy korun.

Studie ale upozorňuje i na přestavby vybraných komunikací na pěší zóny, zákazy vjezdu v některých úsecích ulic , méně parkovacích míst a také zpoplatnění dalších oblastí v centru města.

Jde například o přerušení průjezdu Americkou ulicí na Wilsonově mostě, přerušení průjezdu na Anglickém nábřeží v úseku Kopeckého sady – Americká, uzavření Křižíkových sadů v úseku Pražská – U Zvonu, uzavření Riegrovy ulice a vytvoření pěší zóny, uzavření západní a jižní strany náměstí Republiky, uzavření Bezručovy a otevření Prešovské ulice v úseku sady Pětatřicátníků – Sedláčkova.

Opozice radním vyčítá, že s dopravou nejsou schopni dlouhodobě nic udělat. „Jde o vybudování záchytných parkovišť na okraji města a zejména výrazné omezení dopravy, zejména té tranzitní, v historickém středu a na Americké. To se dá zvládnout během velmi krátké doby a více jak dvouletá nečinnost vedení města je naprosto nepochopitelná," míní šéf kontrolního výboru zastupitelstva Ondřej Ženíšek (TOP 09).

Nařízení vlády pro pravidla nízkoemisních zón zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly. Každé kategorii bude přiřazena určitá barva emisní plakety. Ta bude muset být umístěna na vozidle a bude nepřenosná. Obec si určí, kam budou která auta smět a kde bude pro některé platit stopka.

Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je téměř 14 let. Přes 60 procent ze 4,6 milionu registrovaných vozidel je starších deseti let a třetina jezdí na silnicích déle než 15 let. Vozidla starší 15 let podle statistiky Svazu dovozců automobilů ujedou zhruba deset procent kilometrů, ale vyprodukují polovinu emisí.

Autor: Dana Veselá

12.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Vášnivý kozel se otíral o kolemjdoucí

Ilustrační foto.

Dívka odešla na nákup. Domů se už nevrátila

Muž obviněný z vraždy skončil ve vazbě

Plzeň - Dvaačtyřicetiletý muž, jenž v sobotu zabil svého přítele, skončil v pondělí ve vazbě. 

Povedlo se, Chříč otevře školu

Chříč – Pivoňka bude děti vzdělávat pomocí metody Montessori.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Muž obtěžoval ženu. Policie ho hledala i vrtulníkem

Plzeň - V pondělí večer probíhala v okolí boleveckých rybníků rozsáhlá pátrací akce.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení